Gem. leestijd 3 min  2065x gelezen

Anoniem solliciteren: over de grens wint het snel terrein

Anoniem solliciteren: over de grens wint het snel terrein

Het gaat wat ver om van een wereldwijde opmars te spreken, maar anoniem solliciteren wint over de grens wel duidelijk steeds meer terrein.

De politie en de postbezorging in Victoria (Australië), Dow Chemical, Deloitte, PricewaterhouseCoopers, de BBC, cloudbedrijf Compose Inc en Ernst & Young, om maar een paar voorbeelden te noemen, hebben allemaal programma’s lopen waarbij het geslacht, de leeftijd en andere culturele details van het CV van kandidaten worden weggestreept, meldt The Guardian.

‘Vrouwen huilen te veel’

Vorig jaar meldde toenmalig premier Cameron in Groot-Brittannië ermee te willen beginnen. Nu heeft ook de overheid in Australië er wel oren naar.

Down under is het Recruit Smarter-programma in het leven geroepen, nadat Anita Ziemer (ceo van de Slade Group) eens van een hiring manager te horen kreeg: ‘Stuur me alsjeblieft geen vrouwen. Die huilen te veel.’ Aan het programma doen 29 bedrijven en overheidsinstellingen mee.

Chinezen moeten 68% méér solliciteren

Het programma volgt onder meer op onderzoek uit 2013 waaruit bleek dat Chinese sollicitanten 68% meer brieven moeten versturen voordat ze worden uitgenodigd dan een gesprek dan mensen met een in Australië gebruikelijke Angelsaksische naam. Mensen met Oosterse namen moeten 64% meer solliciteren, mensen met oorspronkelijk-Australische namen 35% meer en mensen met Italiaanse namen 12% meer.

Zelfs de yoga gaat eraf

Het anonimiseren van CV’s gaat ver in Australië. Bij de Westpac-bank gaan ze zelfs zover dat de hobby’s van kandidaten worden weggelakt. ‘Een interesse als yoga of dansen kan immers suggereren dat het om een vrouw gaat’, aldus Ainslie van Onselen, hoofd diversiteit bij de bank.

Bij de Westpac-bank gaan ze zelfs zover dat de hobby’s van kandidaten worden weggelakt

Hoe mannelijk is de vacaturetekst eigenlijk?

Slechts de vaardigheden, kwalificaties en de redenen waarom de kandidaat zichzelf geschikt vindt blijven overeind. De aldus geanonimiseerde CV’s gaan eerst naar een externe recruiter, om interne bias te voorkomen. Ook kijkt de bank naar hoe functies zijn omschreven en hoe ze worden geadverteerd.

In Nederland: vooral overheden

In Nederland zijn het vooral overheden die belangstelling tonen voor een meer onbevooroordeeld sollicitatieproces. Den Haag, Utrecht, Zwolle, op tal van plekken wordt ervaring met het principe opgedaan. Het aantal proeven in het bedrijfsleven is vooralsnog zeer schaars. De bekende loopbaancoach Aaltje Vincent pleitte recent nog wel in NRC voor het weglakken van de geboortedatum, omdat leeftijdsdiscriminatie hier zoveel voorkomt.

Niet alleen fijn voor sollicitanten

Toch is anoniem solliciteren niet alleen in het belang van solliciterende minderheden, zegt Azmat Mohammed, director general van het Institute of Recruiters tegen Fast Company. Anoniem solliciteren leidt namelijk bijna altijd tot een meer divers samengesteld personeelsbestand. ‘En uit onderzoek blijkt duidelijk dat zo’n personeelsbestand niet alleen productiever en harmonieuzer is als een team, maar ook meer geld verdient en meer ideeën genereert.’

Toronto Symfonie Orkest

Mohammed haalt vervolgens een van de eerste bekende voorbeelden aan van anoniem solliciteren: die van het Toronto Symfonie Orkest (TSO). Begin jaren 80 begonnen ze het daar als probleem te zien dat ze allemaal blanke mannen hadden als orkestlid. Ze besloten daarop hun wervingspraktijk om te gooien: ze zetten voortaan een scherm neer voor de auditanten. Dat leidde niet alleen tot een meer divers muziekgezelschap, maar ook tot een beter orkest.

En ja, uiteindelijk ook tot dingen als The Voice – The Blind Auditions. Maar laten we dat dan maar op de koop toe nemen…

Lees meer:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners