Alliander wordt elke dag geconfronteerd met een fors tekort aan technici. Een 360-graden VR-ervaring laat geïnteresseerden ervaren hoe het écht is om hoog in de mast of diep in de sleuf te zitten.
De komende 4 jaar is er in Nederland een tekort van zo’n 15.000 technische vakmensen. En die behoefte groeit dagelijks, meldt bijvoorbeeld het UWV. Ook bij Alliander merken ze dat dagelijks: om al het werk de komende jaren te verzetten heeft de energie-expert nu al 200 extra technici nodig. Maar ja, waar haal je die vandaan?
6 speciaal ontwikkelde VR-films
Het tekort aan technici en de onbekendheid van de energiesector zijn voor het bedrijf recent aanleiding geweest om 6 speciale 360° VR-films te ontwikkelen, als koploper in de Nederlandse recruitmentbranche, stelt het bedrijf zelf.
‘Niet iedereen ziet hoe machtig mooi ons werk is…. hoog in die mast, in dat middenstation, of in de sleuf’
Met de films kunnen technici kennismaken met het netwerkbedrijf en de energiesector, legt initiatiefnemer Marnix de Groot uit: “Vanuit recruitment vertellen we mensen voortdurend hoe mooi het is om bij Alliander te werken. Maar niet iedereen ziet hoe machtig mooi ons werk is…. hoog in die mast, in dat middenstation, in de sleuf of achter de tekentafel.” De VR-films moeten juist die beleving aan iedereen duidelijk maken.
2.500 Brillen thuis afgeleverd
De VR-films worden op diverse manieren ingezet om technici te werven. Zo ontvingen in januari alle 2.500 technici van Alliander zelf een kartonnen VR-bril thuis. Daarmee konden ze de films aan familie en vrienden laten zien. “We geloven namelijk dat onze onwijs betrokken collega’s in de werving van nieuwe collega’s onze grootste troef zijn. Met de VR-bril stellen we hen in staat op een leuke manier aan hun omgeving te tonen wat een cool werk Alliander doet”, aldus De Groot.
‘We geloven dat onze onwijs betrokken collega’s in de werving onze grootste troef zijn’
En op beurzen en events
Daarnaast laten recruiters sollicitanten via de VR-films voorafgaand aan een sollicitatiegesprek, tijdens een kop koffie, kennismaken met het bedrijf. Ook krijgen bezoekers op beurzen en events via de virtual reality een kijkje in het werkveld van de energie-experts. Zo staat Alliander er in april bijvoorbeeld ook mee op de Nationale Carrièrebeurs.
Leerlingen enthousiasmeren
“Door innovatieve technieken te gebruiken kunnen technici via social media en op de website in 360 graden Alliander overal ervaren”, zegt De Groot. De 360° VR-experience met monteur Menno, engineer Bas, technicus Bert, uitvoerder Neset en engineer Roy wordt ook ingezet om leerlingen van basisscholen en studenten te enthousiasmeren voor werk in de energiesector. “Met dit soort initiatieven doen we er echt alles aan om technici te interesseren om te werken bij Alliander.”
Reacties positief
De films zijn nog volop in gebruik, zegt De Groot. Maar de reacties zijn in elk geval positief, zowel in- als extern, zegt hij. Zoals onder meer blijkt uit onderstaande Facebook-post: