In zes unieke 360° VR-films kan iedereen zien en voelen, maar vooral ook beleven hoe mooi en belangrijk het technisch werk bij Alliander is. In enkele weken werden al ruim 71.000 technici ermee bereikt.
Lees de hele case van Alliander die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.
Omschrijving van de case
Het tekort aan technici (300 techniekvacatures) en de onbekendheid van de energiesector zijn voor Alliander aanleiding geweest om een 360°-VR-Experience te ontwikkelen. In unieke 360-graden-films die worden vertoond met een VR-bril kan iedereen zien, voelen, maar vooral beleven hoe mooi het vak van een techneut (bijvoorbeeld als monteur of engineer) bij Alliander is.
Alliander zet de Experience in voor:
- Voorlichting aan scholieren/studenten
Er worden jaarlijks ongeveer 20.000 techneuten te weinig opgeleid (ING, mei 2017). Alliander heeft contacten met onderwijsinstellingen op alle niveaus. De 360/Experience zetten wij in voor voorlichting aan scholieren en studenten tijdens gastcolleges en beurzen.
- Candidate experience & onboarding
Voor een unieke candidate experience bieden recruiters alle sollicitanten voorafgaand aan een sollicitatiegesprek een kop koffie aan en laten hen via de VR-films kennis maken met het bedrijf. De Experience is een vast onderdeel in de welkomstdag voor nieuwe collega’s. Elke nieuwe medewerker ervaart zo het technisch werk van Alliander.
- Internal branding & referral programma
“Alliander is trots op het werk van haar techneuten. Elke dag houden zij ons Nederlands energienetwerk in de allerbeste staat”. Dit was de boodschap in een brief die 2.500 techneuten in januari thuis ontvingen samen met een kartonnen VR-bril. We geloven namelijk dat onze betrokken collega’s in de werving van nieuwe collega’s onze grootste troef zijn. Met de VR-bril stellen we hen in staat om op een leuke manier aan hun omgeving te tonen wat een mooi werk zij doen en om nieuwe collega’s voor het referralprogramma aan te dragen.
- Employer branding & job preview
De 360°-films zijn op diverse manieren in de employer marketing-campagnes opgenomen. Via de website, via de socialmedia-kanalen en via speciaal ontwikkelde banners kan iedereen en overal zelf via de computer of telefoon 24/7 het dagelijks werk van een techneut ervaren.
Wat was de impact van de case?
De Experience is in januari 2018 gelanceerd. De eerste reacties zijn in alle opzichten bijzonder positief.
- Voorlichting
De Experience wordt meegenomen naar beurzen en onderwijsinstellingen. Diverse aanmeldingen voor traineeships en inhousedagen zijn al ontvangen. Ook hebben onderwijsinstellingen rondleidingen aangevraagd.
- Employer branding
De VR-films zijn in januari en februari op de careerpage meer dan 4.600 keer bekeken. In februari is dit uitgebreid met Facebook en LinkedIn. Uit de analytics blijkt dat de video’s in enkele weken 71.563 technici hebben bereikt (man/vrouwverdeling 76/24%). De VR-films zijn meer dan 10.000 keer bekeken, 382 keer geliked en 55 keer gedeeld. De 360°-banner op Facebook is 271.425 keer vertoond aan technici van wie 4.680 een film bekeken. Deze cijfers zijn ver boven elke verwachting. In januari en februari hebben 161 technici gesolliciteerd. Op het moment van het inleveren van de casus was het aantal hires nog onbekend.
- Internal branding
In januari zijn 2.500 VR-brillen naar de thuisadressen van technici verstuurd.Tot op heden zijn 20 gekwalificeerde techneuten aangemeld voor het referralprogramma. Reacties zijn zeer positief: “De VR-films zijn supercool. Wat een mooie manier om ons werk te laten zien aan kandidaten, familie en vrienden!”. Ook deelden veel collega’s berichten via social media: “Hoeveel werkgevers sturen je een VR-kijkdoos om te laten zien hoe leuk je werk is? We zijn namelijk hard op zoek naar mensen” (feeling proud).
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Om drie redenen:
- Omdat het innovatief is
Alliander laat als een van de eerste bedrijven ter wereld zien hoe VR ingezet kan worden voor het gehele recruitmentproces. Dit is ook door internationale media gezien, zoals ere.net (USA), HRprakijk (NL), HRmagzine (BE) en door internationale vakevents zoals: DigitalHRSummit.
- Omdat het bijdraagt aan korte- en langetermijndoelen
De experience is onderdeel van een breder programma, en draagt bij aan korte- en langetermijndoelen:
1. Interesseren van leerlingen & studenten in de techniek
2. Verhogen interne trots & employee advocacy
3. Verhogen sollicitaties
4. Versterken Employer Brand
5. Unieke candidate experience & onboarding
- Omdat het volledig inhouse is ontwikkeld
De 360/VR-Experience is volledig inhouse ontwikkeld: van idee tot concept en uitrol. Dit gaat niet om de implementatie van een bestaande technologie van een leverancier. Het gehele concept en alle technologie is speciaal ontwikkeld om de doelen van Alliander te bereiken.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Vanuit Alliander hebben onze eigen technici een belangrijke rol gespeeld om deze film mogelijk te maken. Een projectteam bestaande uit: Marnix de Groot (recruitment), Nathalie van der Wulp (merkspecialist) en Grieta Eshuis (projectmanager) hebben zich beziggehouden met het script, de productie en de distributie van de film. VIEMR is de externe partij die het script, regie, productie en de montage van de films heeft gedaan en heeft meegedacht over de distributie van het geheel. Infocaster en MrWork zijn verantwoordelijk voor de social-media-campagne.
Ook kans maken op een Werf& Award?
Wil jij de opvolger worden van Praxis, OGD, Albert Heijn of Philips? Stuur dan uiterlijk 13 maart 2018 vóór 17.00 jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards.
Of liever eerst nog even terugblikken op 2017?