Gem. leestijd 2 min  2230x gelezen

Alle reviews verzamelen: waarom Indeed en Glassdoor de handen ineenslaan

Alle reviews verzamelen: waarom Indeed en Glassdoor de handen ineenslaan

De overname van Glassdoor was hét recruitment-nieuws van vorige week. Samen met Indeed ontstaat nu de grootste reviewverzamelaar ter wereld. Wat gaat dat precies betekenen?

Nee, er zijn officieel (nog) ‘geen plannen‘ om Indeed en Glassdoor te integreren. Maar dat beide bedrijven sinds vorige week dezelfde eigenaar hebben kan vast niet lang zonder gevolgen blijven, merkt bijvoorbeeld ook Joel Cheesman op. De nummer-2-vacaturesite in Amerika, die onder hetzelfde dak komt als de grootste ter wereld? Beide sterk in het verzamelen van miljoenen reviews van werknemers en kandidaten over hun (potentiële) werkgevers? Het zou wel héél gek zijn als die twee (nog lang) als zelfstandige merken kunnen blijven opereren…

De zoveelste overname alweer

Het was al met al een behoorlijke verrassing, toen vorige week naar buiten kwam dat Recruit Holdings voor 1,2 miljard dollar in contanten Glassdoor wilde overnemen. Als de autoriteiten ermee instemmen, zou het de zoveelste overname van het Japanse uitzendconcern betekenen, nadat eerder al bijvoorbeeld Indeed (in 2012, voor naar verluidt zo’n 1,6 miljard) en het Nederlandse USG People (de eigenaar van onder meer Unique en Start, in 2016, voor 1,4 miljard) aan de kralenketting werden geregen. Ook werd recent nog de Canadese vacaturesite Workopolis.com gekocht, en in 2016 het bekende SimplyHired.

Miljoenen reviews bij elkaar

Die overnames laten een strategie zien waarbij het traditionele uitzenden steeds meer wordt aangevuld met online middelen. En bij die online middelen spelen dan reviews van werkzoekenden een grote rol. Met name op dat laatste punt lijkt een concurrent als Randstad, dat zelf eigenaar is van Monster, het antwoord schuldig te moeten blijven. Glassdoor heeft inmiddels meer dan 40 miljoen recensies van zo’n 770.000 bedrijven; Indeed heeft naar eigen zeggen ongeveer 21 miljoen reviews. Monster moet het doen met het geïntegreerde en veel minder bekende Kununu, dat zo’n 2,6 miljoen reviews telt.

als we ergens solliciteren zijn we steeds meer benieuwd naar de ervaringen van andere kandidaten

En die reviews winnen aan belang

En juist die reviews lijken in de online wereld aan belang te winnen. Dus ook bij werkzoekenden. Als we een reis boeken, willen we graag weten hoe anderen het hebben ervaren. Net zo goed zijn we ook steeds meer benieuwd naar de ervaringen van andere kandidaten als we ergens al dan niet willen solliciteren. Niet voor niets integreerde Albert Heijn bijvoorbeeld vorig jaar al de Glassdoor-reviews over zichzelf op zijn eigen carrièresite. En noemde Indeeds ‘recruitment evangelist’ Anouk Kon eerder dit jaar reviews als een van de meest bepalende trends van 2018.

Dus eerst nog even langs een Japanse site…

Met de combinatie van de twee grootste verzamelaars van anonieme reviews onder één dak kan die trend zichzelf nog wel eens flink gaan versterken. Zeker als de databases van beide bedrijven aan elkaar gekoppeld worden (hoewel dat nu dus nog wordt ontkend) en als de nieuwe eigenaar Glassdoor de mogelijkheid (lees: het geld) geeft ook over de Amerikaanse grens de groei nog eens flink te versnellen. Als de voortekenen niet bedriegen, wordt het dus steeds waarschijnlijker dat kandidaten die bij jou overwegen te solliciteren straks eerst nog langs een site in Japanse handen zullen surfen om te kijken hoe het werken bij jou werkelijk is.

Lees ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners