Albert Heijn is bepaald niet bang voor de mening van (ex-)medewerkers. Daarom worden vanaf april Glassdoor-reviews ook op de eigen AH-vacaturesite getoond.
Glassdoor is een snel groeiende site, waar mensen hun mening over een werkgever kunnen delen en informatie over bijvoorbeeld sollicitaties te vinden is. Een soort ‘TripAdvisor voor de arbeidsmarkt’ wordt de site wel genoemd. Albert Heijn is voor zover bekend de eerste in Nederland die de reviews die daar worden geplaatst ook integreert in de eigen vacaturesite.
Al ruim 170 reviews
‘Alle medewerkers kunnen op Glassdoor hun review kwijt, en dat doen ze dan ook. We merken dat steeds meer medewerkers er iets over ons vertellen’, aldus René Herremans, senior manager Employer Branding bij Albert Heijn. ‘We hebben nu al meer dan 170 reviews. Dit heeft steeds meer impact. Vandaar dat we vanaf de eerste week van april een blok van Glassdoor gaan importeren in onze site. Zo van: jongens, kijk, dit vertellen mensen die bij ons werken al over ons.’
Die ene zuurpruim
Ja, daar kunnen ook negatieve verhalen tussen zitten, dat beseft Herremans best. ‘Maar hoe meer reviews je hebt, hoe meer je als werkzoekende een reëel beeld krijgt, daar ben ik van overtuigd. Dan is die ene zuurpruim helemaal niet zo erg.’ En ja, zegt hij ook: ‘Voor ons is het misschien niet heel fijn als bijbaners vertellen dat je lekker kunt keten in de magazijnen van Albert Heijn. Maar als zij het vertellen, is het wel echt. En dus geloofwaardig. En dus laten we het wel gebeuren.’
Velen hebben AH op het CV
Herremans vertelt dat het supermarktbedrijf in heel het land 60.000 bijbaners in dienst heeft, en er jaarlijks zo’n 30 tot 35.000 moet werven. ‘Dan kun je wel uitrekenen hoe hoog de omloopsnelheid is.’ Sommige bijbaners blijven maar enkele maanden, anderen houden het (veel) langer vol. Daar is ook de huidige communicatiestrategie op gebaseerd. ‘De winkel is meer dan werk’, aldus Herremans. ‘De meesten beginnen omdat ze geld willen verdienen, maar het wordt vaak meer dan zomaar een baantje.’
https://www.youtube.com/watch?v=LBjNGD-6TBg
Werving draait om 3 G’s
In de werving staan 3 G’s centraal, legt Herremans uit: geld, gemak en gezelligheid. ‘Dat zijn de pullfactoren waar de doelgroep gevoelig voor is.’ Hij legt uit dat veel bijbaners via referrals van hun leeftijdsgenoten binnenkomen. En dan vooral via WhatsApp en – verrassend genoeg – de good old e-mail. ‘Relatief komt via e-mail een twee keer zo grote groep binnen als via Facebook.’
Vakkenvullers zijn selectief
De kwaliteit van al die referrals is ook goed, merkt Herremans. En dat is eigenlijk ook best logisch, zegt hij. ‘Je bent daar als jongere natuurlijk best selectief in. Je wilt niet iedereen als collega-vakkenvuller.’ Ook het bereik via referrals is groot, zegt hij. ‘Onze 60.000 medewerkers hebben een groter netwerk dan wij bij employer branding ooit kunnen hebben.’
‘Onze 60.000 medewerkers hebben een groter netwerk dan wij ooit kunnen hebben’
340.000 sollicitaties in 1 jaar
Herremans vertelt dat in 2016 via de site maar liefst 340.000 sollicitaties binnenkwamen voor de 30.000 functies van vakkenvullers en caissières. Ook het bezoek op de vacaturesite van Albert Heijn verdubbelde. ‘En eigenlijk alleen maar door de basics van de site goed te zetten.’
Salariscalculator als beste zet
In de tweede helft van vorig jaar zijn extra mogelijkheden aan de site toegevoegd. Er kwamen sociale ‘referral-knoppen’, en een salariscalculator, waarmee je als bijbaner snel kunt uitrekenen wat je kunt gaan verdienen. ‘Onze beste zet tot nu toe’, aldus Herremans. ‘Het levert een grote conversie op.’
Interne slag gemaakt
Ook intern is een slag in het sollicitatieproces gemaakt, legt hij uit. ‘Het was altijd best ingewikkeld, met regiomanagers waar de vacatures en de sollicitaties heen moesten en zo.’ Nu is dat veranderd. ‘We hebben de winkels zelf eigenaar gemaakt van het wervingsproces. Daardoor staan er veel meer vacatures op de site, en kunnen veel meer mensen een passende bijbaan zoeken en vinden. En krijgt ook iedereen die wordt afgewezen, netjes bericht via het ATS.’
Sollicitatieproces geoptimaliseerd
Eind vorig jaar is ook het sollicitatieproces op de site ‘geoptimaliseerd’, zegt Herremans. ‘We laten het proces nu duidelijker zien en vertellen hoe je je moet voorbereiden. Dat is service naar de potentiële medewerkers, maar ook naar de supermarktmanagers. Zij zitten dan immers met beter voorbereide mensen aan tafel en kunnen dus sneller naar een conclusie gaan.’
‘Het bleek ineens dat steeds meer mensen solliciteren vanuit de Xbox en andere gameconsoles’
Verrassend: veel sollicitaties via de Xbox
Alle inspanningen worden zoveel mogelijk gemeten en geëvalueerd. Dat leverde afgelopen maand nog een verrassend inzicht op, aldus Herremans. ‘Het bleek ineens dat steeds meer mensen solliciteren vanuit de Xbox en de Playstation. Hoe dat komt? Dat weten we eigenlijk niet. Maar dat houden we nu wel in de gaten.’
Lees meer:
- Albert Heijn: veel meer verhaal eigen medewerkers vertellen
- Recruitmentsite geredeneerd vanuit wensen van de doelgroep
- Meer fun in de werving van trainees: hoe bereik je dat?
- Waarom Albert Heijn zijn bijbaners zelfs bijles geeft
Meer van zulke verhalen?
Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!