Op dinsdag 1 november was het dan zover; het eerste echte Referral Recruitment Event vond live plaats in Culemborg. Met échte verhalen over de successen, valkuilen en lessons learned. Zo’n 100 geïnteresseerde deelnemers lieten zich meevoeren langs alle cijfers, feiten en pijnlijke ervaringen van de sprekers. En wat een lef hadden die sprekers! Geen detail bleef geheim. In volle openheid deelden zij alles over hun stappen in Referral Recruitment. Welke inzichten leverde dat zoal op?
De aftrap was voor Bianca Perfors en Michael Boud. Hoeveel webinars zij al wel hebben gegeven om hun kennis te delen en mensen op weg te helpen. Met steeds weer nieuwe actuele cijfers. En dat zaaien leverde ze heel wat moois op: een zaal vol enthousiaste deelnemers, die zaten te popelen om nog meer kennis tot zich te nemen. En dat kregen ze dan ook. Bianca en Michael begonnen de middag met weer een paar interessante feiten.
Opvallend: een vijfde van alle organisaties houdt niet bij hoeveel hires ze via referral realiseren.
Zo bleek dat 92% van de organisaties die aan referral recruitment doen (in 2021) een geldbedrag betalen voor geslaagde referrals . En die geldbeloning ligt in 31% van de gevallen tussen de 500 en 1000 euro. Maar liefst 22% betaalt zelfs tussen de 1000 en 2000 euro voor geslaagde referrals. Het aantal hires via referral recruitment kan nog wel een stuk beter. Bij 27% van de ondervraagde organisaties leidde referral namelijk slechts tot 1 tot 5% van alle hires. Opvallend is ook dat een vijfde van alle organisaties niet bijhoudt hoeveel hires via referrals worden gerealiseerd.
Philadelphia Zorg
Na deze ontvangst van de organisatoren beet Barbara Borstlap het spits af met haar verhaal over Referral Recruitment bij Philadelphia Zorg. Zij vertelde over de uitdagingen van het betrekken van medewerkers bij het programma; dat zij in eerste instantie nog geen 5% ambassadeurs meekregen om via referral recruitment nieuwe medewerkers te werven. Zij zetten nu storytelling in, gaan echt de verbinding aan met alle ambassadeurs en bieden de deelnemers de mooiste cadeaus als dank. En ze blijven hun aanpak uitbreiden door ook cliënten, verwanten en alumni te betrekken, wat inmiddels tot zo’n 4,5% aannames via referral leidt.
Vervolgens namen Eefke Beelen en Mariëlle Boer ons mee in de recruitmentwereld van Boels. Ook zij deelden enigszins blozend dat ze onderweg wel wat stappen anders hadden willen zetten. Zo hadden ze meer focus puur op referral willen hebben in plaats van op veel projecten tegelijk. En hadden ze best wat meer onderzoek vooraf hebben willen doen voor het juiste referralbeleid. Dan hadden ze wellicht ook een sterk communicatieplan kunnen opstellen.
Hoe dan ook, wat een mooie rijkdom aan lessen was dit hele traject voor hen! En wat een groei hebben ze meegemaakt qua aangenomen referrals. Zo deelden zij dat ze in de eerste drie kwartalen van 2022 inmiddels 9,7% van de hires wisten aan te nemen via referrals. Een sterke groei: in 2021 was dit nog slechts 6,4%. Bij Boels speelt de beloning een belangrijke rol. Zo geeft 55% van de medewerkers aan dat ze meer gemotiveerd zijn om mee te doen met het referralprogramma als ze items kunnen sparen in de reward shop. En daar zien ze het liefst deze items terug, zo deelden Beelen en Boer:
- Cadeaubonnen (zoals van Bol.com)
- Reischeques
- Boels goodies
- Extra trainingsbudget
- Donaties aan goede doelen
Werk aan de winkel
Na dit eerste meer theoretische deel was het tijd voor wat actie tijdens de 2 workshops, die op het programma stonden. Tijdens deze workshops kregen de deelnemers van Aaltje Vincent de nodige praktische tips om hun referralproces te optimaliseren qua kandidaatgerichtheid. En kregen ze van Chantal van Kuyen de opdracht om te gaan vloggen, om zo laagdrempelig content te creëren om in het netwerk te verspreiden. In dit laatste geval waren het sommige deelnemers die moesten blozen, want zo’n camera voor je neus is toch best ongemakkelijk.
Het Rad van Wortell bleek het grote succes te brengen waar Bryan Peereboom zo op hoopte.
Na de pauze vertelde Bryan Peereboom vervolgens dat een mislukking soms ook groot geluk kan brengen. Zo vertelde hij dat hun aanvankelijke aannames over de doelgroep niet correct bleken en dat zij via intern onderzoek erachter kwamen wat de doelgroep dan wel echt leuk vond. En zo ontstond het ‘Rad van Wortell’: een rad waar je als succesvolle ambassadeur aan mag draaien om het lot te laten bepalen welke prijs je krijgt voor je inspanningen. Wordt het een weekend weg of toch een scheerapparaat? Dit spelelement bleek het grote succes te brengen waar Peereboom zo op hoopte. Het aantal referrals per jaar groeide met 40%.
Eigen aannames
Ook Gerben van Dalen had vooraf zo zijn eigen aannames. Zo dacht hij dat alle collega’s vanzelf enthousiast zouden meedoen met referral recruitment, omdat iedereen wel die bonus wilde verdienen, toch? Niet dus. En zo zat Van Dalen met zijn handen in het spreekwoordelijke haar. Ook hij besloot daarom om binnen Danone eerst op onderzoek uit te gaan. En toen bleek al snel dat collega’s de voorwaarden niet zo duidelijk vonden, de opvolging vonden tegenvallen en eigenlijk gewoon niet zo goed begrepen waarom zij hieraan ‘moesten’ bijdragen.
Alle feedback heeft Gerben van Dalen vervolgens met zijn team verwerkt in een programma 2.0 voor referral recruitment. En met succes. Hij deelde dan ook vol trots zijn tips met de zaal en die noteerde gretig alle suggesties. Zo gaf hij mee om het zo simpel mogelijk te maken en vooral ook leuk. Dus dat mensen een hele lage drempel hebben om mensen aan te dragen. Ook werkte het voor Danone om medewerkers te laten weten dat recruitment een gezamenlijk probleem is. En beloofde recruitment ook snel alle aangedragen referrals op te volgen: binnen 2 dagen.
Het Referral Rad
Michael Boud en Bianca Perfors sloten het event vervolgens af met het door Wortell uitgeleende Referral Rad, waarbij deelnemers mooie prijzen konden winnen. Van inspiratiesessie en masterclass tot contentsessie. Een mooie manier om het event af te ronden, dat tot dat moment alleen in het hoofd van Michael en Bianca bestond. En nu was dat ineens werkelijkheid geworden. Tijd voor de borrel. Even ongedwongen napraten onder het genot van een hapje en drankje.
‘Vakgenoten begrijpen dat referral recruitment een heel belangrijk en warm kanaal is om kandidaten te werven.’
Perfors kijkt dan ook met een warm gevoel terug op het event. ‘Luisteren, leren en lachen, dit beschrijft voor mij het event. Vakgenoten die het lef hadden om op een podium hun missers en valkuilen te delen, maar ook de successen die ze behaalden. En als deelnemers waren er vakgenoten die begrijpen dat referral recruitment een heel belangrijk en warm kanaal is om kandidaten te werven. Al deze factoren maakten het een sprankelend event!’ De datum voor het vervolg is al gereserveerd: 7 november 2023. Ben jij erbij?
Over de auteur
Dit verhaal is geschreven door Chantal van Kuyen.