Gem. leestijd 2 min  2199x gelezen

Afwijzing sterk bepalend voor kandidaatervaring

Afwijzing sterk bepalend voor kandidaatervaring

De manier waarop een kandidaat wordt afgewezen, bepaalt sterk hoe hij of zij na afloop over de hele sollicitatieprocedure en de werkgever in kwestie denkt.

Dat is een van de conclusies uit het onderzoek naar de Candidate Experience dat is uitgevoerd door Intelligence Group, in samenwerking met Nuwerk.

Toelichting verbetert beeldvorming 

Ongeacht het moment waarop iemand is afgewezen, of dat al was bij de cv-selectie of pas na het derde gesprek: de mogelijkheid om de recruiter nog een keer te bereiken en een toelichting op de afwijzing hebben grote invloed op de ervaring van de sollicitant. Zo draagt de bereikbaarheid van de recruiter bij aan een hogere waardering van de sollicitatieprocedure. Ook heeft een duidelijke toelichting een positieve impact op het imago van de werkgever.

‘Misschien het minst prettig voor een recruiter’

‘Afwijzing is misschien wel het minst prettige onderdeel van een recruitersfunctie’, zegt Véronique Oonk, onderzoeker bij Intelligence Group. ‘Maar dat verandert misschien als je beseft dat je door op een goede manier mensen af te wijzen toekomstige sollicitanten kunt behouden of zelfs winnen. Daarmee kun je een negatieve buzz rondom jou als werkgever voorkomen. Zo draag je met een goede afwijzing dus bij aan het recruitment brand.’

Grafisch weergegeven

De resultaten grafisch weergegeven:

grafiek kandidaatervaring

De sollicitanten uit het onderzoek blijken het minst positief over hoe de afwijzing is toegelicht en over de tips die ze krijgen om zichzelf te verbeteren. Kijken we alleen naar de sollicitanten die zijn afgewezen bij de cv-selectie, dus in de eerste fase van het sollicitatieproces, dan blijken alle vier aspecten van afwijzing de waardering voor de totale sollicitatieprocedure, de mate van applicant referral en het imago van de werkgever te beïnvloeden. Daarnaast hebben de beoordeling van de toelichting bij afwijzing en de kwaliteit van de feedback impact op het consumentengedrag van de sollicitant. Bij een negatieve ervaring wordt er minder afgenomen dan bij een positieve ervaring.

Persoonlijke afwijzing kan altijd

Véronique Oonk: ‘Persoonlijk afwijzen, met tips voor verbetering en inhoudelijke feedback, is geen doen als je veel cv’s ontvangt. Maar technisch gezien zijn ook daar oplossingen voor. Je kunt bijvoorbeeld in je ATS opties aanvinken waarmee je redenen van afwijzing combineert met tips. Deze kun je dan automatisch laten terugkomen in een afwijzingsbrief of e-mail. Voeg natuurlijk ook even een telefoonnummer toe en/of mailadres voor meer toelichting. Dat beïnvloedt de kandidaatervaring ook sterk.’

Onderzoeksverantwoording

De data zijn afkomstig uit een onderzoek naar Candidate Experience, dat is uitgevoerd door Intelligence Group in samenwerking met Nuwerk. Er hebben in totaal 830 sollicitanten deelgenomen aan het onderzoek. Het onderzoek liep van september 2012 tot en met januari 2014. Eerder stond op deze site al te lezen dat sollicitanten duidelijkheid boven snelheid prefereren. Op 20 mei geeft Intelligence Group bovendien een webinar over dit onderwerp.

Foto via Flickr.com

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners