Op zoek naar een Candidate Experience waarover zelfs de afgewezen sollicitant nog enthousiast is? Let dan op deze 9 elementen, zegt Paul Maxin.
Maxin is in het dagelijks leven VP Talent Acquisition bij Zalando, na een jarenlange carrière bij Unilever. Begin november komt hij naar Nederland, waar hij een presentatie zal geven op het Digitaal Werven-event. Nu al licht hij een tipje van de sluier op, door de checklist met 9 onderdelen te delen, die tezamen een uitmuntende Candidate Experience vormen:
Duidelijkheid over de procedure
#1. De kandidaat krijgt snel te horen hoe de sollicitatieprocedure precies eruitziet.
#2. De kandidaat krijgt duidelijk te horen met wie hij of zij gaat kennismaken en waarom.
#3. De kandidaat wordt niet gevraagd om steeds opnieuw terug te komen om met nieuwe mensen te spreken.
Tijd voor het gesprek
#4. Last-minute veranderingen aan gesprekstijden worden vermeden.
#5. De kandidaat hoeft niet onnodig te wachten. Punctualiteit (of juist een gebrek daaraan) maakt indruk.
#6. De interviewer ruimt voldoende tijd in om ook de kandidaat vragen te laten stellen.
Uitmuntende terugkoppeling
#7. De kandidaat verlaat hoe dan ook met een tevreden en positief gevoel het sollicitatiegesprek, ongeacht de uitkomst.
#8. De kandidaat krijgt heldere, toekomstgerichte feedback.
#9. Met de kandidaat wordt tijdig en regelmatig gecommuniceerd over de hele procedure.
Gesneden koek
Het lijkt misschien allemaal gesneden koek en de meest logische zaak ter wereld. Maar eerlijk zeggen: staan alle 9 punten in jouw organisatie al ‘op groen’? Het mag een mooie trend zijn om kandidaten bijvoorbeeld altijd een cadeautje te geven na afloop van een sollicitatieprocedure. Maar zulke inspanningen zijn zinloos zolang deze 9 elementen nog geen zekerheidje zijn.
Maxin horen spreken?
Op 2 november verzorgt Paul Maxin op Digitaal Werven in Utrecht een keynote over het verschil tussen strategisch recruitment in een start-up en in een corporate.
Liever eerst meer lezen over de Candidate Experience:
- Candidate Experience en Employer Branding zijn dé uitdagingen van het jaar
- De 4 magische momenten die van elke sollicitatie een belevenis maken
- De essentie van je Candidate Experience – in nog geen 3 minuten