Facebook groeit maar door, en blijkt ook uitstekend geschikt voor recruitment. Zoals wel blijkt uit deze 8 tips om van je company page een echte talentmagneet te maken.
LinkedIn is echt niet het enige sociale medium waarop je goede kandidaten kunt werven. Uit recent onderzoek van Adecco blijkt dat liefst 61% van alle jongeren (generatie Z en de Millennials) tijdens hun zoektocht naar werk de Facebook-company page als een van de twee belangrijkste kanalen ziet om een goed beeld te krijgen van de organisatie, de waarden en de cultuur. Dat is ruim een derde groter dan de groep die LinkedIn als zo’n kanaal noemt. Dat biedt natuurlijk kansen voor werkgevers met vacatures voor deze doelgroep. Maar hoe doe je dat nou, van je company page een talentmagneet maken? Onderstaand 8 tips om je voordeel mee te doen.
#1. Zorg dat je pagina actueel is
Weinig is erger dan een pagina vol verouderde informatie. Oja, één ding: een pagina zónder informatie. Als je als bruisende, aantrekkelijke organisatie wilt overkomen, zorg er dan voor dat je company page actueel is en aansluit op andere uitingen van je organisatie, zoals het nieuws en de vacatures op je website of de uitingen op andere sociale media die je beheert.
Weinig is erger dan een pagina vol verouderde informatie. Oja, één ding: een pagina zónder informatie.
#2. Deel de juiste content
De content die je op Facebook deelt is het allerbelangrijkste aspect van je pagina. Op basis van dat verhaal, proberen jongeren in te schatten of ze denken dat ze bij jouw organisatie passen.
Bedenk dat beelden meer zeggen dan woorden en beeld bovendien door de hersenen nou eenmaal veel sneller te verwerken is dan tekst. Jongeren vinden beeldmateriaal overigens extra interessant, omdat ze hierdoor niet alleen beter kunnen inschatten of ze bij de organisatie passen, maar bijvoorbeeld ook welke kleding ze het beste kunnen dragen tijdens een sollicitatiegesprek. Met foto’s van collega’s die aan het werk zijn of video’s van collega’s die vertellen over hun job, geef je belangrijke informatie over de cultuur.
#3. Wees duidelijk over je missie
Jongeren aan het begin van hun carrière kiezen steeds vaker voor een baan waarbij ze het verschil kunnen maken in de maatschappij. Ze willen graag hun steentje bijdragen aan een betere wereld.
Behalve informatie over de cultuur, zoeken ze daarom ook vaak naar raakvlakken met de missie van een organisatie. Waar staat de organisatie voor? Hoe onderscheidt de organisatie zich ten opzichte van de concurrentie? In hoeverre draagt de organisatie bij aan de maatschappij? En is de missie daadwerkelijk richting bepalend voor het doen en laten van de organisatie? Let dus op dat je de missie en de content waar mogelijk op elkaar afstemt.
#4. Zorg voor interactie / ook bij negatieve berichten
Niet alleen de content van de pagina bepaalt het beeld dat een jongere vormt over je organisatie, ook in hoeverre je daadwerkelijk actief en betrokken bent bij de doelgroep. Oftewel: ben je alleen informatie aan het zenden of ga je ook daadwerkelijk de interactie met de doelgroep aan? Schets je een realistisch beeld of maak je het op Facebook allemaal mooier dan het is? En wat doen jullie eigenlijk met negatieve berichten? Negeer je ze, of speel je er op een leuke manier op in?
Wat je ook doet, wees in elk geval oprecht. Want jongeren zijn kritisch, dus de kans is groot dat ze een gelikt marketingverhaal zo doorprikken en vervolgens afhaken.
jongeren zijn kritisch, dus een gelikt marketingverhaal prikken ze zo door, waarna ze afhaken.
#5. Deel je actuele vacatures
Met de wetenschap dat jongeren zich als ze een baan zoeken oriënteren op je facebook company page, is het natuurlijk belangrijk om daar regelmatig je actuele vacatures te delen.
Er zijn verschillende mogelijkheden om dit te doen. Zo kun je vacatures op je timeline plaatsen, maar je kunt ook adverteren met je vacatures of gebruik maken van een vacatureapp speciaal voor Facebook. Een bekende app van Nederlandse bodem is die van Yoomy. Maar je kunt op basis van maatwerkoplossingen ook een extra tab ontwikkelen die je op nog veel meer creatieve manieren kunt invullen. Hierbij kun je zelfs een koppeling met je ATS overwegen.
#6. Denk aan duidelijke call-to-actions
Als je Facebook inzet voor recruitment, is het belangrijk goed na te denken over de call-to-actions. Wat wil je dat de bezoekers doen? Direct solliciteren? De vacature delen? Inschrijven voor een nieuwsbrief? Personen taggen die een baan zoeken? Er zijn volop kansen, maar het is wel belangrijk dat je goed inspeelt op de behoefte en mogelijkheden.
#7. Vraag de huidige medewerkers de vacatures te delen op hun eigen timeline
Je huidige medewerkers inzetten om nieuw talent te werven, oftewel referral recruitment, is nog altijd één van de meest succesvolle manieren. Het levert vaak niet alleen méér, maar ook betere kandidaten op. Wie kan nu beter (en authentiek) vertellen hoe het is om ergens te werken dan de mensen die er reeds werken?
Bovendien laat je met referral recruitment zien dat bestaande medewerkers betrokken zijn en ze de invulling van de vacature(s) met de juiste nieuwe collega’s ook belangrijk vinden. Vraag dus aan je medewerkers de vacature op hun eigen timeline te delen.
Vraag je medewerkers de vacature op hun eigen timeline te delen.
#8. Tot slot: kijk breder dan Facebook alleen
Als je kijkt naar het oriëntatiegedrag van werkzoekende jongeren, dan is Facebook absoluut een belangrijk kanaal. Het is echter vaak niet de enige plaats waar ze zich oriënteren.
Het is dus altijd belangrijk om vooraf goed na te denken over wie je doelgroep is, op welke manier ze zich oriënteren en daar zowel de boodschap als de middelenmix op af te stemmen. Denk bovendien ook goed na over het ‘totale’ plaatje. Want of het nu gaat om de Facebook company page, een werkenbij-site, een employer branding-video, een vacaturetekst of een wervingscampagne: er moet sprake zijn van synergie. Want alleen dan versterken alle uitingen elkaar en word je een echte talentmagneet!
Dit artikel is geschreven door Maurice Hennevelt, digital recruitment consultant bij Adwise.
Zelf ook vaker je tips, tricks, of gewoon je ongezouten mening delen? Meld je dan hier!
Foto via Pixabay