Het kabinet trekt de komende jaren 320 miljoen euro uit om de personeelstekorten in de zorg te lijf te gaan. Mooi natuurlijk, maar in de praktijk blijkt nu ook al heel veel te gebeuren.
De personeelstekorten in de zorg moeten in 2022 ‘naar nul of daar dichtbij’, aldus het kabinet. Als er niets gebeurt, wordt in 2022 juist een tekort van zo’n 130.000 mensen verwacht. Met het vrijgekomen geld moeten onder meer extra opleidingen en werk- en stageplekken betaald worden, zo blijkt uit de Kamerbrief en het actieplan. En o ja, ook een beter imago van de sector is belangrijk, schrijven de bewindslieden.
Wat gebeurt er al in de praktijk?
En juist op dat punt gebeurt momenteel in de praktijk ook al veel. Bij de ruim 50 (!) inzendingen voor de Werf& Awards dit jaar is het aandeel van zorg- of aan de zorg verwante instellingen in elk geval zéér opvallend. Liefst 10 kwamen er binnen, van 8 organisaties. En dan blijkt dat het denken over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment bij veel organisaties in elk geval niet stilstaat. Een samenvattend overzicht, in volstrekt willekeurige volgorde:
#1. Reinier de Graaf Gasthuis: spreekuur en video
Ziekenhuizen hebben nogal eens de naam vrij gesloten organisaties te zijn. Het Delftse Reinier de Graaf Gasthuis wil daar in elk geval een uitzondering op zijn. Het laat niet alleen in een informele video mensen vertellen hoe het is om op een OK te werken, het organiseert zelfs een spreekuur voor sollicitanten die om wat voor reden dan ook zijn afgewezen. Fijn voor de betrokkenen zelf, en het blijkt bovendien af en toe nog wat onterecht weggestuurde pareltjes op te leveren.
Lees meer:
- Werken op de OK? Deze informele video maakt in 3 minuten duidelijk hoe het is
- Afgewezen sollicitanten? Bij het Reinier de Graaf Gasthuis mogen ze op spreekuur komen
#2. UMC: voor jeugd aantrekkelijke Open Dag
Ook het UMC in Utrecht zoekt het in een meer open benadering. En zet daarvoor speciale social influencers in. Dankzij de van de jeugdserie Brugklas bekende Niek Roozen en Britt Scholte wisten begin dit jaar 1.300 jongeren de weg naar het ziekenhuis te vinden voor een Open Dag. En dan blijkt het ineens allemaal behoorlijk mee te vallen met het oubollige imago van de sector…
Lees meer:
#3. Erasmus MC: losse campagne en integrale site
Bij de Rotterdamse evenknie, de grootste zorgorganisatie van Nederland, staan ze ook al helemaal paraat om de grootste krapte voor te blijven. En integraliteit is daarbij nu het toverwoord. Met een vrij traditionele campagne werden vorig jaar bijvoorbeeld eerst nog voldoende apothekersassistenten gevonden, maar met de komst van de nieuwe integrale recruitmentwebsite, die volledig geschikt is gemaakt voor de inrichting op focusgroepen (met specifieke subpagina’s en gerelateerde content), moet de instelling als geheel ook op termijn aantrekkelijk voor talent blijven.
Lees meer:
- Werken aan beter worden: hoe het Erasmus MC tot 1 integrale recruitmentcampagne kwam
- Deze campagne wist ruim 60 apothekersassistenten naar het ziekenhuis te verleiden
#4. HMC: grootschalige employer re-branding
Het Haagse HMC (Haaglanden Medisch Centrum) heeft het natuurlijk iets moeilijker dan de twee hiervoor genoemde academische centra. In de eerste plaats mist het de aansluiting bij een universiteit, in de tweede plaats is de naam van de instelling nog niet zo bekend. Dat komt omdat het een fusie is van drie ziekenhuizen met wél een bekende (regionale) naam: Antoniushove, Bronovo en Westeinde.
Het ziekenhuis verwacht dat de hele doelgroep in 2018 de slogan ‘Geef je carrière een plus’ kent…
Maar met de promotie van de nieuwe vacatures (inclusief beeld), de nieuwe werkenbij-site en een werkgeversvideo op sociale media wil het HMC daar snel verandering in brengen. Het ziekenhuis verwacht in elk geval zelf dat iedereen binnen de doelgroep eind 2018 de slogan ‘Geef je carrière een plus’ kent…
Lees meer:
#5. Hilverzorg: het kon dus wél (dankzij referral)
Ook buiten de ziekenhuizen gebeuren echter al interessante dingen. Neem het Hilversumse ouderenzorgorganisatie HilverZorg. Het ‘kon niet’, dachten ze daar, toen ze 61 verpleegkundige vacatures bleken te hebben. Maar het kon wél, dankzij een planmatige en integrale aanpak, waarin met name referral een grote rol speelde, waarbij de interne organisatie via vlogs op de hoogte werd gehouden.
Lees meer:
#6: ZorgpleinNoord: de handen ineengeslagen
En als je het niet alleen afkunt, dan kun je natuurlijk ook altijd nog de samenwerking opzoeken. Precies dat deden ruim 20 ouderenzorgorganisaties in het noorden van Nederland, bij het ZorgpleinNoord. Ze sloegen de handen ineen en wisten zo zónder mediabudget toch 10.000 geïnteresseerden in de zorg te bereiken. Wat ook intern trouwens een behoorlijk groot effect bleek te hebben…
Lees meer:
#7: Azora: humor en warmte kunnen al veel doen
In de Achterhoek ging het weer een beetje anders: daar ging middelgrote zorginstelling Azora zelf de boer op met een campagne waarin humor en warmte de boventoon voerden. Wat klassiek misschien, maar de bijzondere toon en kracht van elke uiting, van de ‘knappe kerels van Silvolde’ tot ‘direct een vast contract’, veroorzaakte een breed bereik en veel sollicitanten. Vooral door de ambassadeursrol van medewerkers die zich herkenden in de integriteit van de campagne.
Lees meer:
#8: CJG Rijnmond: cliënt centraal, dat scheelt ook
En dan hebben we tot slot ook nog een andere hoek van de zorg: de jeugdzorg. En dan meer specifiek: het Centrum voor Jeugd en Gezin. In de regio Rijnmond wist dat op te vallen door een campagne te ontwikkelen waarin het kind centraal staat. Zelfs universitaire studenten, die eerst vaak niet eens van de organisatie wisten, voelden zich erdoor aangesproken en solliciteerden. En kijk, zo kan er dus weer met goede arbeidsmarktcommunicatie en recruitment vaak meer dan je aanvankelijk misschien zou denken…
Lees meer:
Zelf ook beter werven in de zorg?
Op 10 april organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie in Amersfoort weer het seminar ‘Beter werven in de zorg‘. Met volop concrete handreikingen en praktijkvoorbeelden om op korte, middellange en lange termijn je werving te optimaliseren. En de tweede aanmelder krijgt 50% korting!