In een krappe arbeidsmarkt wordt van alles uit de kast getrokken om mensen te werven. Zoals deze 7 recente voorbeelden bewijzen. Als dat geen inspiratie oplevert!
Als recruitmenttrainer zie ik veel, heel veel, recruitmentmateriaal voorbijkomen. Ik staar me suf op vacatureteksten, werkenbij-sites en alle social-mediakanalen. Omdat ik niets te doen heb? Of omdat ik recruiters tijdens een training graag confronteer met hun eigen werk? Nou, misschien een beetje, maar vooral omdat ik nu eenmaal een recruitment-eksteroog heb en altijd het nieuwste materiaal ter inspiratie in mijn trainingen wil.
Even een snelle opsomming
Daarom, om jouw recruitmentweek goed te beginnen: even een snelle opsomming van 7 toffe dingen die ik de afgelopen weken zoal tegenkwam:
#1. M2Media: Wifi-Recruitment
Recruitment kun je werkelijk overal doen. Zoals marketing- en mediabureau M2Media recent bewees bij de uitreiking van de AMMA-awards. Ze pasten de wifi-codes aan en waren meteen hét gesprek van de avond. Geniaal, en terecht alle aandacht!
#2. Albert Heijn: WhatsAppie jezelf aan een bijbaan!
Bij deze vondst in mijn eigen Albert Heijn maakte mijn hart even een sprongetje. Zo simpel, moeders neemt het mee en laat die puber thuis gewoon even een whatsappje sturen. Op gesprek komen en dan hop, aan het spiegelen maar. De dag daarna vond ik bij de plaatselijke HEMA een tafel met sollicitatieformulieren…
#3. Picnic: Authentieke Linkedin-video
Dat ik fan ben van video in recruitment schuif ik niet onder stoelen of banken. En dat zulke video best makkelijk en authentiek mag roep ik ook in mijn videorecruitment-trainingen. Picnic vind ik een fantastisch voorbeeld hiervan, met deze video:
#4. Kaliber: Twitter-gifje
Twitter dood? Sinds Trump beleeft het medium misschien wel een opleving. Linkjes naar andere kanalen en naar hele vacatureteksten schat ik qua effectiviteit nog minimaal in. Maar een gifje maken? Dat zal altijd meer aandacht trekken en triggeren (en natuurlijk ben ik ook gewoon fan van Kaliber…).
Gezocht: Front-end Developers van Kaliber! Je brengt niet alleen designs tot leven, maar je verrijkt ook ideeën en overtreft ieders verwachtingen. Ben jij zo’n tovenaar? Check de vacature en solliciteer: https://t.co/ZIgvRKaFub #vacatures #frontend #css #react pic.twitter.com/HjBiFguSMN
— Kaliber (@Kaliberinteract) 10 mei 2018
#5. McDonald’s: Superkorte vacatureteksten werken
Hét bewijs dat korte teksten werken, dankzij visuele ondersteuning en het benoemen van pullfactoren. Thank you McDonald’s, het mag voor sommige doelgroepen namelijk zo simpel. Scheelt mij weer veel trainingen vacatureteksten schrijven.
#6. Wanderbrief: Nog 2 andere bekijken deze vacature
Dit voorbeeld vind ik eigenlijk een beetje jammer. Nu moet ik in al mijn presentaties mijn sheet verwijderen van Booking.com met “nog 1 kamer vrij” / “3 anderen bekijken deze overnachting”. Eindelijk een site die dit ook plaatst bij vacatures (Sowieso is Wanderbrief een toffe site om even te checken als je van plan bent om digital nomade te worden…).
#7. Young Talent Network: Insta-vacature vol pullfactoren
Als laatste in deze reeks voorbeelden een Instagram-vacature met alleen maar pullfactoren, en ook nog eens precies op de doelgroep gericht. Ik weet wat ik krijg en om welke festivals het gaat. Party Season is open! Bijna helemaal goed… Het is alleen jammer van de kleine lettertjes en dat ze toch nog vragen om een cv.
Over de auteur
Ellen van Dieren is trainer en eigenaar van het bedrijf: De Recruitment Trainer. Naast een breed trainingsaanbod deelt zij ook graag haar kennis en inspiratie over recruitment en de arbeidsmarkt in haar vlogs en blogs.