Een flinke meerderheid van de Nederlandse recruiters is al (deels) bezig met de Candidate Journey. Dat blijkt uit een poll onder ruim 100 mensen tijdens de eerste Webinar Week.
De poll werd gedaan tijdens het eerste webinar in deze week, waar Martijn Hemminga inging op de relatie tussen employer branding en de candidate journey.
Direct van invloed op kwaliteit
Dat veel organisaties al bezig zijn met de zogeheten candidate journey is ook niet zo verrassend. Hemminga haalde bijvoorbeeld onderzoek aan van Cielo en Talent Board, waaruit blijkt dat 91 procent van de recruiters inziet dat de kwaliteit van deze reis direct van invloed is op de kwaliteit van de aannames. ‘Een goede candidate journey weet dus de kwaliteit van je recruitment te verhogen’, concludeert Hemminga.
Kloof niet te groot
Hemminga (foto) maakte daarbij ook onderscheid tussen de gewenste en werkelijke candidate journey. ‘Belangrijk is natuurlijk dat de kloof daartussen niet te groot mag zijn. Als je op een site een fantastisch mooi vakantiehuisje ziet, en je boekt dat huisje, maar het blijkt in werkelijkheid een bouwval te zijn, dan heb je een probleem. Met een kandidaatreis is dat eigenlijk niet anders.’
40% solliciteert niet meer
Dat blijkt ook uit onderzoek, zegt hij. Na één slecht ervaren kandidaatreis solliciteert bijvoorbeeld 40% niet meer op een andere baan bij dezelfde organisatie, accepteert slechts 14% het baanaanbod, en vertelt 22% aan anderen om niet bij deze werkgever te solliciteren. ‘Een ontzettend negatief verhaal dus’, stelt Hemminga.
Goede ervaring, positieve PR
‘Maar gelukkig zijn er ook positieve cijfers bekend over een goede kandidaatervaring. Zoals: van de mensen die een goede kandidaatreis hebben gehad, zegt 80% zo weer te solliciteren bij de organisatie, accepteert 78% het baanaanbod en vertelt 37% tegen anderen om producten te kopen.’
In ruime en in enge zin
De candidate journey wordt niet alleen beïnvloed door wat je als recruiter doet, vertelde Hemminga er duidelijk bij. Ook alles wat over jouw bedrijf in de (sociale) media komt, of hoe een organisatie zijn klanten behandelt, heeft impact op je employer branding. Dat noemt hij: de candidate journey… in ruime zin. ‘Maar begin nou maar eens in enge zin’, zegt hij. Daar heb je namelijk de meeste directe invloed. ‘Ga eens meten: wat weet ik nou al van die kandidaat? En hoe bedien ik die kandidaat nou optimaal?’
Structureel meten
Hemminga raadt organisaties daarom aan te beginnen met goed onderzoek naar de beleving van de candidate journey. ‘Kijk naar de feedback van kandidaten tijdens proces. Maar je kunt ook mystery candidates inzetten. Of kijk op sociale media wat mensen over jouw proces zeggen. Of bestudeer je web analytics. Zo kun je veel te weten komen over hoe mensen jouw sollicitatieproces ervaren.’
Meerderheid meet het nog niet structureel
Uit een tweede poll tijdens het webinar bleek dat de meerderheid van de organisaties de candidate journey nog niet structureel meet. Dat zouden ze toch maar beter wel doen, aldus Hemminga. De schaarste op de arbeidsmarkt dwingt organisaties er namelijk toe, stelt hij. ‘Je ziet dat organisaties die structureel aandacht besteden aan de candidate journey echt stappen maken op die arbeidsmarkt.’
Lees alles over de Webinar Week:
Geïnteresseerd geraakt in meer seminars? Tussen 13 en 17 februari organiseren ZiPconomy en Werf& samen een hele week gewijd aan de laatste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. In totaal 25 experts spreken de kijkers en luisteraars in de Webinar Week bij over de meest recente trends. Klik hier voor alle informatie of om je meteen (gratis) in te schrijven voor een van de sessies.
Of kijk hier het webinar in zijn geheel (of in delen) terug: