Dat recruitment en marketing steeds meer naar elkaar toe kruipen is geen nieuws. Maar hoe kunnen recruiters precies meer social impact maken en interactie creëren? 6 recente lessen.
Welkom in mijn zoektocht over wat recruitment (nog meer) van marketing kan leren. Zo was ik vorige week op The Social Conference in Amsterdam. Een dag vol social trends waar ik was omringd met de beste social- en marketinggeeks van Nederland. Deels verschillen die, maar deels lijken ze ook heel erg op de recruiter van nu. Grootste overeenkomst: we streven beiden naar interactie met onze doelgroep.
Leer hier wat ik op die conferentie leerde over hoe we meer social impact kunnen maken en interactie kunnen creëren in recruitment:
#1. Succes boek je als je denkt vanuit de kandidaat
Na op het podium vele oprichters van start-ups en de nieuwste sociale netwerken gezien te hebben, kan ik maar 1 ding concluderen: ze zijn allemaal succesvol omdat ze denken vanuit de klant. Of in ons geval als recruiters: vanuit de kandidaat. Waaraan hebben zij behoefte? Welke problemen van hen los ik op? Recruiters kunnen nog veel winnen in deze denkwijze. In de huidige arbeidsmarkt is de kandidaat jouw klant. Vertel hem of haar dus continu ‘what’s in it for me?’.
#2. Communiceer meer in beeld
Van hiërogliefen en muurschilderingen tot instagram stories en emoticons: de mens communiceert al eeuwen in beeld. We zijn nu eenmaal visueel ingesteld. Beeld kijken is minder vermoeiend dan lezen, het komt beter binnen en beeld is makkelijker te herinneren. Goed om dit in gedachten te houden bij het schrijven van je volgende vacaturetekst (of wordt het nu toch eindelijk een video of een visual)?
De mens communiceert al eeuwen in beeld. We zijn nu eenmaal visueel ingesteld
#3. Vertel authentieke verhalen
“Vervang je marketingteam door redacteuren” zag ik op het grote scherm voorbijkomen. Deel ervaringen, inspireer, emotioneer, creëer herkenning of voeg een kenniselement toe. Doe het authentiek en laat het vertellen door “echte” mensen. Oftewel: jouw collega’s.
#4. Maak ‘hero content‘
Heb je het verhaal waarop je als werkgever trots bent eenmaal helder? Maak daar dan jouw hero content van. Maak over dit onderwerp meer content; blogs, video, podcast, quiz of een interactieve Q&A-sessie.
#5. Gebruik meer video
Video is aan de orde van de dag. Iedereen kijkt videootjes, en ze zijn ook steeds makkelijker te maken. Er zijn bovendien veel succesvolle voorbeelden die impact maken. Het is voor jou als recruiter daarom niet de vraag óf je video gaat gebruiken, maar: wanneer?
Het is voor jou als recruiter niet de vraag óf je video gaat gebruiken, maar: wanneer?
#6. Richt je op convers(at)ie
Zet je bovenstaande 5 lessen allemaal in, dan heb je een dikke kans dat je in beeld komt bij je potentiële kandidaat. Maar in beeld komen of likes verzamelen is nog geen interactie. En nog helemaal geen sollicitatie. Het advies wat ik door de dag heen telkens hoorde terugkomen was: activeer het online contact met je doelgroep. Reageer snel op reacties op jouw social media-uitingen, wees makkelijk bereikbaar, en ga ook online het echte gesprek aan met je doelgroep.
Scroll nog maar eens naar boven…
Klinkt allemaal niet meer dan logisch toch? Scroll toch nog maar eens naar boven en bekijk waar jij nog een kans laat liggen in jouw werving- en selectiestrategie…
Over de auteur
Ellen van Dieren is trainer en eigenaar van het bedrijf: De Recruitment Trainer. Naast een breed trainingsaanbod deelt zij ook graag haar kennis over recruitment en de arbeidsmarkt in haar vlogs en blogs.
Lees ook
- Zo acteer je niet langer als de Trump van de arbeidsmarkt
- Waarom ook recruiters de term ‘sales cadence’ zouden moeten kennen
- 5 dingen die recruiters kunnen leren van gijzelingsonderhandelaars
Zelf ook bloggen?
Werf& is altijd op zoek naar mensen die een mooi verhaal over recruitment te vertellen hebben. Een nieuwe trend delen, of gewoon je onvrede of verwondering over een ontwikkeling kwijt? Laat het gerust weten!