Gem. leestijd 3 min  1825x gelezen

’50-plusser in de sales aannemen? Dat kan best!’

’50-plusser in de sales aannemen? Dat kan best!’

De meeste salesafdelingen zijn op zoek naar jonge honden en jonge salestijgers. Maar met 50 hoef je ook nog zeker niet te oud te zijn, blijkt in de praktijk.

GMSF, gespecialiseerd in het outsourcen van salesprofessionals, teamleiders, managers en stafmedewerkers bij grote opdrachtgevers, is zo’n bedrijf dat gerust een 50-plusser aanneemt voor een salesfunctie.

50-plusserErg waardevol

Zelf is hij nog piepjong en vol ambitie. Maar Yde Miedema, sinds 2012 GMSF’s locatiemanager in Leeuwarden, heeft geen enkele moeite met de werving van ouderen. ‘Voor onze organisatie zijn 50-plussers erg waardevol en ik ben ervan overtuigd dat zij ook veel kunnen betekenen voor andere bedrijven’, zegt hij. Een (kort) interview.

Is het beleid voor jullie om je specifiek te richten op 50-plussers? Of is het meer incidenteel?

‘Het is inderdaad incidenteel dat we 50-plussers aannemen. We werken momenteel in Leeuwarden met 20 personen. Van hen is een viertal 50-plusser. Het is een interessante doelgroep voor ons, gezien de werk- en levenservaring die iemand met zich meebrengt, maar het is zeker niet de enige groep op wie wij ons richten. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een gezonde mix van leeftijden.’

Wat kan een 50-plusser volgens jou wel aan een organisatie toevoegen?

‘Balans en rust in de groep. Misschien is het een open deur, maar ik merk in het veld dat een 50-plusser vaak meer raakvlakken heeft in een salesgesprek met een particulier of een ondernemer dan iemand van 20. Het geeft de gesprekspartner een vertrouwd gevoel. Bovendien zijn 50-plussers vaak betrouwbaar en komen ze hun afspraken na. Het kan prettig samenwerken zijn.

Wat voor ons belangrijk is, is dat iemand representatief is. Je stapt tenslotte op klanten af en moet een prettig gesprekspartner zijn. Een commerciële achtergrond is een voordeel, maar geen must. Ook vind ik het prettig om te werken met mensen met een horeca-achtergrond. Zij zijn gewend op hun gasten af te stappen en goed op hun wensen in te spelen. ’

Is het ook zo dat je je op 50-plussers richt omdat in die groep de concurrentie minder groot is dan bij jongeren?

‘Nee, zo is het niet. Ook gezien het feit dat we ook graag met jongeren aan de slag gaan en ons niet specialiseren in het werken met ouderen.’

Vooroordelen

Rondom ouderen bestaan nog steeds veel vooroordelen. Te duur, te vaak ziek. Heb je ooit met een van die vooroordelen te maken gehad?

‘Ik heb wel eens situaties meegemaakt waar een 50-plusser een te hoge salariseis had. Dit was de kandidaat dan gewend vanuit zijn vorige werkgever. Vaker ziek zijn of zo is tot nog toe echter niet aan de orde geweest. Ze doen ook precies hetzelfde werk als de jongeren. Wel merken we dat het werktempo met nieuwe technologie bij de meeste 50-plussers iets minder is.’

Hoe pakken jullie de werving van 50-plussers aan?

‘Het UWV ondersteunt ons op dit gebied. Zo zijn we één keer per kwartaal aanwezig bij hun speeddates met werkzoekenden. Ook organiseert het UWV speciale bijeenkomsten voor 50-plussers. Hierbij ben ik vaak aanwezig om met hen te praten over onze mogelijkheden. Verder geef ik presentaties om uit te leggen wat ons bedrijf doet en welke kansen er zijn op een leuke baan en om te blijven groeien.

Voor onze organisatie zijn 50-plussers erg waardevol en ik ben ervan overtuigd dat zij ook veel kunnen betekenen voor andere bedrijven. Maar dan moeten zij wel de mogelijkheid krijgen om zich te presenteren. Daarom steun ik de campagne Open voor 50+ en roep ik andere werkgevers op ook het gesprek aan te gaan met oudere werkzoekenden.’

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners