Gem. leestijd 4 min  1915x gelezen

5 tips om draagvlak voor employer branding te krijgen (en te houden!)

5 tips om draagvlak voor employer branding te krijgen (en te houden!)

Employer branding is een hot topic. Maar hoe krijg je er intern nou draagvlak voor? En minstens zo belangrijk: hoe behoud je dat? 5 tips.

Employer branding staat bovenaan de prioriteiten van wervingsprofessionals, zo blijkt uit het onderzoek Stand van Werven 2016. Ook managers vinden employer branding belangrijk, onder hen is het de tweede prioriteit (na het invullen van vacatures). Toch wil dit niet meteen zeggen dat er draagvlak is om met employer branding aan de gang te gaan, stelt employer branding expert en docent Martijn Hemminga in dit artikel.

Twee op de drie heeft draagvlak

“Maandag 22 augustus gaf ik het webinar ‘Succesvol bouwen aan jouw employer brand’. Daarin vroeg ik in een poll hoeveel draagvlak de deelnemers hadden voor employer branding. Het was goed om te zien dat dit vrij hoog was. Maar liefst twee derde van de gaf aan ‘redelijk of veel’ draagvlak te hebben.”

Een mooie campagne

“Dat klinkt natuurlijk goed, maar toch moet dit wel worden genuanceerd. Want welke definitie wordt hierbij gehanteerd? Ik kom nog geregeld tegen dat employer branding wordt gezien als iets dat alleen voor de externe arbeidsmarkt is, of dat mensen denken dat het gaat om een mooie campagne.”

“Ik kom nog vaak tegen dat mensen employer branding zien als iets dat alleen voor de externe arbeidsmarkt is”

Het is géén employer branding

“Met beide is niets mis, maar het is géén employer branding. Het kan natuurlijk wel bijdragen aan een sterker employer brand, maar het begrip employer branding is veel breder. Dat begrip gaat over goed werkgeverschap, over het verbinden met huidige medewerkers en over een authentiek beeld in de hoofden van de doelgroepen op de arbeidsmarkt.”

Continu werken

“Als je succesvol en duurzaam met employer branding aan de gang wilt, is het belangrijk om continu te werken aan draagvlak. Feitelijk heb je pas echt draagvlak voor employer branding, als je er ook tijdens een vacaturestop gewoon mee door kunt gaan.”

“Feitelijk heb je pas echt draagvlak voor employer branding, als je er ook tijdens een vacaturestop gewoon mee door kunt gaan.”

5 tips om draagvlak te krijgen én te behouden

Drie tips uit de praktijk die je helpen bij het verkrijgen en behouden van draagvlak:

#1. Zorg dat iedereen het over hetzelfde heeft

“De één ziet employer branding als campagnes voeren; de ander als een strategie van 5 jaar. Zorg dus altijd dat je het intern (en ook met eventuele externe partijen) over hetzelfde hebt. Als ik organisaties begeleid bij de werkgeverspositionering en employer-brandstrategie begin ik altijd met een minicollege employer branding. Of soms zelfs ‘werken aan het werkgeversmerk’, als het een organisatie is waar Engelse termen niet gangbaar zijn.”

#2. Employer branding is van ons allemaal

“Alle medewerkers bij elkaar vormen de basis van het employer brand, de werkelijke identiteit. Uiteraard kan niet iedereen ermee bezig zijn, dus zorg dat je altijd werkt vanuit een werkgroep. Dat kan een bestaande werkgroep arbeidsmarktcommunicatie zijn, of een nieuw op te richten werkgroep. Het mag in ieder geval geen projectgroep zijn. Dan impliceer je dat het iets tijdelijks is. Als je duurzaam draagvlak wilt, moet je ook met employer branding bezig kunnen zijn bij een vacaturestop of reorganisatie.”

#3. Neem de tijd voor de identiteit

“Met employer branding aan de gang gaan is super, ik merk altijd dat het veel energie geeft binnen organisaties. Maar er is ook altijd haast. En haastige spoed is zelden goed. Employer branding opstarten en tot een werkgeverspositionering komen kost toch meestal een aantal maanden. Maar het begin is ontzettend belangrijk. Dit moet de kapstok opleveren waar je jaren mee moet werken. En vergeet ook niet dat je medewerkers en directie erbij wilt betrekken. Als zij er vanaf het begin al niet helemaal achter staan omdat het snel erdoorheen wordt gejaagd, is de kans dat ze de positionering gaan dragen minder groot.”

“Met employer branding aan de gang gaan is super, ik merk altijd dat het veel energie geeft in organisaties”

#4. Weet wat je meet

“Ik merk dat organisaties het lastig vinden om de vorderingen van employer branding te kunnen meten. Helaas is dit het hieraan bestede budget toch vaak het budget dat nog over is. En als je het helemaal volgens het boekje wilt doen, met nul-, één- en twee-metingen, dan heb je toch best wat budget nodig. Gelukkig zijn er tientallen ken- en stuurgetallen die je kunnen helpen om zowel een startpunt als een punt op de horizon te kunnen meten. De doelen die je stelt met employer branding helpen je bij de keuze van de ken- en stuurgetallen.”

#5. Blijf medewerkers betrekken

“Het enthousiasme van medewerkers die je in het begin betrekt in interviews of groepsgesprekken, wil je vasthouden. Het zijn ambassadeurs die je wilt koesteren, door hen een rol te geven op de recruitmentsite of in de campagne. Of door ieder kwartaal met hen te sparren over de vorderingen bijvoorbeeld. Tijd is schaars en je hebt het druk, dus vaak schiet dit erbij in, maar als je vanaf het begin in je planning meeneemt dat je betrokken medewerkers niet alleen in het begin, maar ook tussentijds erbij betrekt, is de kans groot dat het toch lukt. Toch wordt dit vaak vergeten. Te vaak.”

Twee dagen aan de slag met jouw employer brand

Op 29 en 30 september kun je twee dagen actief aan de slag met jouw eigen employer brand tijdens de Bootcamp Employer Branding. Korte theorieblokken worden afgewisseld met cases en werksessies waarin je werkt aan je eigen employer-brandstrategie. Na afloop heb je een eerste aanzet voor jouw eigen strategie. Kijk hier voor meer informatie, zoals het programma, de docenten en de locatie op de Veluwe of schrijf je meteen in.

Beeld boven via Pixabay

 

 

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners