Om in de gaten te houden: 5 Nederlandse start-ups in recruitment

Peter Boerman Op 20 januari 2017
Gem. leestijd 5 min 8095x gelezen
Deel dit artikel:
Om in de gaten te houden: 5 Nederlandse start-ups in recruitment

In de wereld van werving en selectie wordt volop geïnnoveerd. En Nederland spreekt een woordje mee. Deze 5 start-ups hopen in elk geval de wereld te veranderen.

Misschien dromen ze er niet allemaal van om de volgende Booking.com te worden, of de volgende Coolblue. Maar ambitie is er in elk geval genoeg, bij de ondernemers die denken recruitment beter, sneller of goedkoper te kunnen maken. En blijkbaar valt er in ons vak nog veel te verbeteren (of: genoeg geld te verdienen), gezien het grote aantal partijen dat zich op de recruitmentmarkt stort.

Wij pikten er 5 Nederlandse start-ups uit, van wie wij denken dat ze over een paar jaar misschien wel tot de grote jongens behoren.

#1. Alle W&S-bureaus door hun klant beoordeeld

Wie? Ricru.com

Waar? Vanaf de Smart Services Campus Heerlen

Wat doen ze? Corporate recruiters, hrm’ers en bedrijfseigenaren online koppelen aan werving- en selectiebureaus in de gewenste sector en regio. ‘Recruitment weer leuk maken’, zoals oprichter Michael Rijken het noemt. Alle werving- en selectiebureaus worden beoordeeld door hun opdrachtgever, met openbare reviews.

Waarom gaan we daar meer van horen? Het landelijke platform heeft uit het ontwikkelfonds van het Limburg Business Development Fonds (LBDF) een bijdrage ontvangen van 200.000 euro. Daarmee ben je natuurlijk niet meteen een unicorn, maar het is wel genoeg om het idee verder te ontwikkelen.

brainsfirst#2. De hele motorkap van je brein opengelegd

Wie? BrainsFirst

Waar? Vanuit Amsterdam

Wat doen ze? Een breintest die bepaalt: wie past waar het best? De test, die werkt op basis van machine learning, is gebaseerd op onder meer hersenonderzoek bij topvoetballers en doet ‘de hele motorkap van je brein’ open, stelt universitair docent cognitieve neurowetenschappen Ilja Sligte, gepromoveerd op de relaties tussen cognitie en hersenen. De test toont je hersenactiviteiten onder alle omstandigheden. Zoals: kun je je goed concentreren, ben je snel afgeleid, kun jij je snel aanpassen, kun je snel schakelen en hoeveel informatie kun je verwerken? De Cognitieve Assessment Test van Brainsfirst geeft volgens de oprichters ‘sneller, meer én specifieker inzicht in het denkvermogen van mensen dan tot nu toe mogelijk was’.

Waarom gaan we daar meer van horen? We horen er nu al meer van: het bedrijf kreeg volop aandacht in De Telegraaf, en een van de kandidaten bij de Accenture Innovation Awards. McKinsey gebruikt hun methode om ‘in contact te komen met toptalenten die we met klassieke werving niet zouden bereiken’, aldus HR-directeur Stefaan Rodts.

Ook de AZ-jeugdopleiding en enkele nog anoniem gehouden bedrijven in de IT, financiële wereld, luchtvaart en cyber-beveiliging werken er volgens De Telegraaf al mee. Er is ook een een gamevariant, NeurOlympics.nl, waarmee McKinsey mensen uitnodigt serieuze testgames te spelen. ‘De test bespaart het bedrijfsleven uiteindelijk miljarden’, voorspelt Sligte.

#3. Stapels papierwerk op dag 1? Verleden tijd

Wie? Talmundo

Waar? Vanuit Den Haag

Wat doen ze? Onboarding 2.0. De Belgische ceo en co-founder Stijn de Groef besefte dat de oude manier van onboarden niet paste bij de onhandige HR-softwaresystemen die grote corporates al jarenlang gebruiken. Hij ontwikkelde daarom een ‘introductie-app’, die voorkomt dat nieuwe medewerkers stapels papierwerk moeten invullen.

Waarom gaan we daar meer van horen?

Het in 2012 opgerichte online HR-platform wordt nu al toegepast bij multinationals als ASML, KPMG en BNP Fortis Paribas. En recent is er een half miljoen euro opgehaald bij TIIN TechFund 3 van TIIN Capital om de app uit te breiden, nieuwe ontwikkelaars toe te voegen, uit te breiden naar Europese landen buiten de Benelux en meer aan marketing te doen. Wordt dus zéér waarschijnlijk echt wel een dingetje…

team cocoon#4. ‘Tinderen voor een techbaan’

Wie? Cocoon

Waar? Vanuit Amsterdam

Wat doen ze? ‘Landing a great job was never so easy‘ en ‘Your dream job is a like away‘ zijn de motto’s van deze officieel in mei vorig jaar gelanceerde app, die werkt à la Tinder, waarbij kandidaten en bedrijven ‘swipen‘ door het aanbod. Volgens oprichters Vincent Oord en Martijn Frusch is hun app vooral bedoeld om recruitment makkelijker te maken. ‘De drempels die recruiters nu opwerpen zijn veel te hoog’, zeiden ze vorig jaar tegen Emerce. ‘Een vacaturepagina die om motivatiebrieven vraagt, sollicitatierondes en assessments. En dat terwijl beide partijen na iets simpels als een kop koffie veel beter kunnen vaststellen of er een match is. Men wil een gesprek voeren, aftasten. Daarna is er ruimte voor een officieel gesprek of een test.’

Waarom gaan we daar meer van horen? In de eerste plaats omdat Cocoon ook een van die typisch hippe start-ups is die ondanks het korte bestaan al best wat media-aandacht gehad heeft (zie bijvoorbeeld 1, 2 en 3). Op deze site werden ze bijna twee jaar geleden voor het eerst genoemd, toen nog behoorlijk in bèta-fase. De start-up komt uit het Rockstart Accelerator-programma, en richt zich in eerste instantie op andere start-ups en online bedrijven die bijvoorbeeld programmeurs zoeken.

#5. Alle freelancers verzamelen!

Wie? Jellow

Waar? Vanuit zowel Naarden als Groningen

Wat doen ze? Alleen al in de zakelijke dienstverlening telt Nederland zo’n 423.000 freelance professionals. Voor veel bedrijven blijkt het echter knap lastig om ze snel te vinden en in te huren. Sterker nog, maar liefst 85 procent van de Nederlandse ondernemingen beschikt niet over een actueel, compleet en toegankelijk overzicht van het eigen netwerk van freelance professionals. Jellow probeert daar iets aan te doen, met een freelancersplatform, met slimme software, waarbij het netwerk van het ene bedrijf verbonden wordt met het andere, waardoor één groot netwerk ontstaat.

Waarom gaan we daar meer van horen? Onder meer omdat Jellow met een half miljoen euro ondersteund wordt door de Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland, de NOM, en al diverse klanten telt, van Ahold tot de gemeente Groningen.

Maar natuurlijk ook omdat de flexibilisering van de arbeidsmarkt nog steeds niet ten einde is, maar het wel nodig is om een goed overzicht te krijgen in wie wat kan. ‘Vroeger was een netwerk hebben een meerwaarde’, aldus oprichter Lars Evers tegen Sprout. Maar dat is verdwenen, nu iedereen iedereen kan bereiken. ‘Maar dat brengt een ander probleem: je ziet door de bomen al snel het bos niet meer.’ Het is nu taak om de hoeveelheid beter te organiseren en te structureren, aldus Evers. ‘En ik denk dat ik hier bij kan helpen, vandaar dat ik ben gaan ondernemen.’

De nieuwe techniek live proberen?

Een start-up gemist die we echt niet zouden mogen missen? Laat het ons weten! Of kom naar de Demo Day van Recruitment Tech, waar op 8 juni de nieuwste technologie van de start-ups wordt gepresenteerd en geprobeerd kan worden. Gratis inschrijven kan tot 1 maart!

Meer over Nederlandse start-ups in recruitment:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners