Gem. leestijd 4 min  1833x gelezen

5 cruciale factoren om je ideale kandidaat te bereiken

5 cruciale factoren om je ideale kandidaat te bereiken

In een krappe arbeidsmarkt is iedereen op zoek naar de ideale kandidaat. Maar hoe bereik je die? Deze 5 factoren moet je in elk geval in de gaten houden.

Dit zijn de 5 meest cruciale factoren als je de ideale kandidaat wil bereiken:

#1. Maak een duidelijk functieprofiel

Een functieprofiel is: ‘een eenduidige beschrijving van het takenpakket van een medewerker of een groep medewerkers. Het geeft ook aan waar de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van iemand liggen.’

Als je goed weet wie je zoekt, kun je hem of haar ook herkennen als hij of zij voor je staat

Met het functieprofiel creëer je duidelijkheid over wat jij als werkgever zoekt in een nieuwe medewerker. Daardoor krijgt een werkzoekende een helder beeld van wat je van hem of haar verwacht. Een goed functieprofiel vormt daarmee de basis van al je werving- en selectieactiviteiten. Het geeft ook houvast bij de beoordeling van sollicitaties. Als je goed weet naar wie je zoekt, kun je hem (of haar) ook herkennen als hij voor je staat.

#2. Wees helder over de arbeidsvoorwaarden

De primaire arbeidsvoorwaarden zijn de basisafspraken in een arbeidsovereenkomst. Denk: het salaris, de werktijden en vakantiedagen. Onder de secundaire arbeidsvoorwaarden vallen bijvoorbeeld een dertiende maand, een leaseauto, reiskostenvergoeding, pensioen, winstdeling, een telefoon van de zaak en een budget voor training of scholing.

Wat gunstige arbeidsvoorwaarden zijn, kan overigens per generatie en per doelgroep verschillen

Wat als gunstige arbeidsvoorwaarden worden gezien, kan overigens per generatie en per doelgroep verschillen. Zo meldt onderzoek van Monsterboard dat millennials relatief meer waarde hechten aan flexibele werktijden. Wie de ideale kandidaat wil bereiken, doet er dus goed aan eerst te onderzoeken welke arbeidsvoorwaarden die kandidaat wil, en te communiceren hoe jouw organisatie aan die wens tegemoet komt.

#3. Maak je vacaturetekst optimaal

Elke dag komen er alleen al in Nederland honderden vacatures bij. Allemaal hebben ze één doel: de ideale kandidaat vinden. Een goede vacaturetekst zorgt ervoor dat jij opvalt tussen al die andere functies. Maar hoe ziet een goede vacaturetekst eruit? Hoe spreek je de juiste kandidaten aan? Denk na over wie je zoekt en wat hij of zij belangrijk vindt. Begin met een sterke kopregel om de aandacht te trekken en de lezer direct aan te spreken. Wees daarna duidelijk in je verwachtingen. Gebruik geen clichés, wees creatief. En ‘verleid’ de lezer daarna met een aantrekkelijk aanbod. Wees concreet en neem ook iets op over de bedrijfscultuur, door bijvoorbeeld een aantal kernwaarden kort toe te lichten.

Een goede vacaturetekst zorgt ervoor dat jij opvalt tussen alle honderden andere functies

Denk voordat je een vacaturetekst gaat schrijven ook na over de online vindbaarheid. De functietitel scoort idealiter goed in zoekmachines. Toch hoeft het niet erg te zijn als dit niet zo is. Andere zoekwoorden kunnen minstens net zo interessant zijn. Denk bijvoorbeeld aan mensen die zoeken op ‘parttime baan Utrecht’. Zoekvolumes en de bijbehorende concurrentie kun je controleren met bijvoorbeeld de Google Keyword Planner.

#4. Zorg voor aantrekkelijke employer branding

Zeker in een krappe arbeidsmarkt is een goede vacaturetekst niet genoeg, en is het ook belangrijk om een zo aantrekkelijk mogelijk beeld te geven van jouw bedrijf als werkgever. Hoe komt het dat bedrijf A bij een vacature tientallen reacties krijgt, terwijl bedrijf B alles uit de kast moet halen om mensen te vinden? Dit heeft te maken met employer branding. Daarbij gaat het om zowel potentiële als huidige medewerkers. Je wilt een voorkeurspositie bij beide groepen realiseren, enerzijds om te zorgen dat huidige medewerkers blijven, anderzijds om goede nieuwe kandidaten te werven. Zo’n positie creëer je door authentiek en onderscheidend te zijn en dit (ook) consistent aan de buitenwereld te tonen.

voor Een goede start Ga je met je huidige medewerkers het gesprek aan. Waar zijn ze trots op?

Een goede start? Ga dan met huidige medewerkers het gesprek aan. Wat vinden zij belangrijk in hun werk? Wat waarderen ze in jouw bedrijf? Waar zijn ze trots op? Kijk of je op basis van gesprekken met mensen van verschillende afdelingen een rode lijn in bedrijfswaarden kunt ontdekken. Ga hiermee aan de slag. Bijvoorbeeld door ze te verwerken in tekst en beeld op de vacaturepagina van jouw corporate website, in vacatureteksten en bijvoorbeeld ook door fotografie op sociale media.

#5. Selecteer de juiste wervingskanalen

Als je een vacature hebt, wil je deze zo snel mogelijk onder de aandacht brengen van de juiste kandidaten. Afhankelijk van jouw doelgroep selecteer je een combinatie van wervingskanalen, zodat de kans groot is dat jouw ideale nieuwe medewerker de vacature daadwerkelijk onder ogen krijgt. Denk bij een selectie van wervingskanalen bijvoorbeeld aan een combinatie van generieke of specialistische vacaturesites, sociale media en online advertenties. Slim nadenken over geschikte wervingskanalen kan een grote kostenbesparing opleveren doordat je zo snel(ler) de juiste mensen kunt vinden.

Heb je ook al gedacht aan hoe je jouw medewerkers kunt betrekken bij de werving van nieuwe collega’s?

Bij de selectie van wervingskanalen is het goed om ook stil te staan bij de vraag hoe je passief werkzoekenden bereikt. Dit zijn mensen die wel openstaan voor een nieuwe uitdaging, maar hier (nog) niet actief naar zoeken. Zij zitten niet vaak op vacaturesites, maar maken bijvoorbeeld wel gebruik van sociale media. Heb je ook al gedacht aan hoe je jouw huidige medewerkers bij de werving van nieuwe collega’s kunt betrekken? Vaak is referral recruitment een zeer effectieve manier om goede nieuwe medewerkers te werven.

brockmeyer 7 tips doe je zoDownload het e-book

Dit blog is geschreven door Brockmeyer Jobmarketing Experts. Wil je nog meer tips? Download dan het e-book ‘7 tips om efficiënt goede kandidaten te werven’ en begin meteen met jouw recruitmentproces te verbeteren.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners