De arbeidsmarkt kookt, en de kandidaat dicteert het spel. Maar werkgevers zijn daarop onvoldoende voorbereid.
Dat stelt Joost Fortuin, die nu iets meer dan een jaar managing director is bij Page Personnel, het bureau dat onlangs een onderzoek uitvoerde naar de veranderende behoefte van tijdelijk personeel. Nu de economie aantrekt en de schaarste aan goed personeel toeneemt, ziet Fortuin de beloofde war for talent echt losbarsten.
Hoe zie je de markt veranderen?
“De tijd dat je als sollicitant een potentiële werkgever moest imponeren, lijkt voorbij: het is nu eerder het bedrijf dat de kandidaat moet verleiden. Konden werkgevers vorig jaar nog achterover hangen en moest de kandidaat maar bewijzen dat hij of zij geschikt was, momenteel zijn de rollen volledig omgedraaid.”
Wat betekent dat voor de werkgevers?
“De generatie die nu de arbeidsmarkt bestormt, wil weten wat zijn carrièrepad is bij een bedrijf, wat ze kunnen gaan verdienen, of welke opleidingsmogelijkheden er zijn. Veel bedrijven zeggen nog altijd: kom eerst maar in dienst en dan zien we wel verder. Maar die tijd is voorbij. De kandidaat dicteert.”
“De tijd is voorbij dat werkgevers de macht hadden. De kandidaat dicteert.”
En wat is daarvan het gevolg?
“Vaak gaat het in de vacaturetekst al mis. Als je kandidaten bijvoorbeeld gebiedt om voor een bepaalde datum te reageren, straal je niet de flexibiliteit uit die de markt vraagt. Heeft een geschikte kandidaat nog even tijd nodig om na te denken, dan moet je niet te rigide zijn. Of als een kandidaat volgende week op vakantie gaat, toon dan ook de daadkracht om snel te beslissen en alles te regelen voor die tijd. Waar voorheen de kandidaat deze flexibiliteit moest tonen, is het nu de werkgever die de kandidaat tegemoet moet komen.”
En dat gebeurt niet?
“Veel werkgevers reageren op dit gebied trager dan de gemiddelde kandidaat. Ik zie dat veel bedrijven handelen op de manier die vorig jaar nog goed was, terwijl de kandidaat veel directer reageert op kansen die er liggen. De markt is aan het koken. Vooral de traditionele, grote organisaties passen zich niet snel genoeg aan om adequaat op de veranderingen in te spelen.”
“Het is nu de werkgever die de kandidaat tegemoet moet komen”
Hoe uit zich dat?
“Vaak is er geen gedegen beleid en duren sollicitatieprocedures veel te lang. We zijn lang aan het wikken en wegen hoe we ons kunnen aanpassen aan de markt, bedenken processen om het allemaal in te richten en vervolgens is de markt alweer veranderd. Snelheid is echter essentieel, nu er weer schaarste aan talent ontstaat. Zorg ervoor dat je je interne processen op orde hebt en goed bent voorbereid als een nieuwe kandidaat zich aandient. Eigenlijk moet het hele sollicitatieproces niet meer dan twee tot drie weken in beslag nemen, anders is de kandidaat alweer van de markt.”
Zo heet wordt de soep toch niet gegeten?
“Veel hangt af van hoe een organisatie zijn wervingsproces invult. De werkgever die een kandidaat het gevoel geeft dat hij serieus is en dat hij gewaardeerd wordt, zal beter in staat zijn een geschikte professional te vinden dan de werkgever die zegt dat hij je nog zal bellen en vervolgens zijn afspraken niet nakomt. Een dienstverlenende houding naar de sollicitant wordt steeds belangrijker.”
“Een dienstverlenende houding naar de sollicitant wordt steeds belangrijker”
“Een probleem is natuurlijk wel dat de mensen die het voor het zeggen hebben in het bedrijfsleven, gemiddeld twee generaties verwijderd zijn van het nieuwe talent dat zich aandient. De kunst is dan ook dat deze beslissingsnemers die generatiekloof weten te overbruggen door goed te luisteren. De generatie die er nu aankomt, wil echt wat anders.”
En dus?
“Waar het vooral op aankomt, is lef tonen. Trendsetters op de arbeidsmarkt zijn de bedrijven die snel durven beslissen en die feedback uit de markt om kunnen zetten in actie. Als je weet dat een kandidaat ook nog met drie andere werkgevers gesprekken voert, dan weet je dat je met hen in concurrentie bent. En dan moet je dus iets meer te bieden hebben.”
“De concurrentieslag voltrekt zich de komende tijd vooral op het gebied van de contractduur”
“Deze concurrentieslag voltrekt zich de komende tijd vooral op het gebied van de contractduur. Je ziet nu al dat bedrijven steeds vaker meteen een halfjaarcontract aanbieden en sommigen zelfs een jaarcontract.”
“Wat dat betreft verschilt werving eigenlijk niet veel van iemand verleiden op een feestje. Zie je dat er vier andere geïnteresseerden om je potentiële liefdespartner staan, bied diegene dan een cocktail aan, in plaats van een wijntje. Zo creëer je een voorsprong op je concurrentie. Doe je dat niet, dan sta je waarschijnlijk de hele avond in je eentje.”