Employer branding op LinkedIn blijkt nog niet zo makkelijk. Werkgevers weten er in elk geval nauwelijks de aandacht van kandidaten te trekken, omdat ze zich zelden echt onderscheiden.
Op LinkedIn Company Pages regent het holle kreten als ‘expert’, ‘oplossing’, ‘leidend’, ‘uniek’ en ‘waarde’, meldt het platform, na miljoenen van zulke pagina’s onderzocht te hebben.
Nietszeggende buzzwoorden
De totale top-10 met meest nietszeggende buzzwoorden op Company Pages wereldwijd:
- Expert
- Oplossing
- Leidend
- Uniek
- Waarde
- Visie
- Expertise
- Innovatief
- Creatief
- Strategisch
Niet veel creatiever
Niet dat het nou bij de leden van LinkedIn er zoveel creatiever aan toegaat dan bij de bedrijven. Zo is het lijstje clichétermen die het meeste gebruikt worden op pagina’s van Nederlandse leden:
- Creatief
- Gedreven
- Strategisch
- Verantwoordelijk
- Gepassioneerd
- Gemotiveerd
- Gespecialiseerd
- Expert
- Enthousiast
- Analytisch
Wereldwijd: leiderschap
Onder alle leden van het netwerk wereldwijd ziet het lijstje er grappig genoeg weer een beetje anders uit. Op #1 staat hier bijvoorbeeld een begrip dat in Nederland niet eens in de top-10 staat. Ook durven we ons in Nederland relatief minder snel ‘succesvol’ en ‘toegewijd’ te noemen, zo blijkt:
- Leiderschap
- Gemotiveerd
- Creatief
- Gepassioneerd
- Strategisch
- Succesvol
- Gedreven
- Organisatie
- Toegewijd
- Uitgebreide ervaring
Dé dag om je profiel te updaten
Uit het onderzoek van LinkedIn blijkt verder dat vandaag, 21 januari, dé dag is om je profiel een update te geven. Tenminste: het is door de jaren heen de dag dat de meeste mensen dit doen. Marcel Molenaar, country manager van LinkedIn Benelux: ‘Mogelijk heeft dit te maken met de goede voornemens die mensen hebben om in het nieuwe jaar aan hun carrière te bouwen en een nieuwe baan te vinden.’