Gem. leestijd < 1 minuut  992x gelezen

De ‘leidende expert in oplossingen’ snapt niets van employer branding

De ‘leidende expert in oplossingen’ snapt niets van employer branding

Employer branding op LinkedIn blijkt nog niet zo makkelijk. Werkgevers weten er in elk geval nauwelijks de aandacht van kandidaten te trekken, omdat ze zich zelden echt onderscheiden.

Op LinkedIn Company Pages regent het holle kreten als ‘expert’, ‘oplossing’, ‘leidend’, ‘uniek’ en ‘waarde’, meldt het platform, na miljoenen van zulke pagina’s onderzocht te hebben.

Nietszeggende buzzwoorden

De totale top-10 met meest nietszeggende buzzwoorden op Company Pages wereldwijd:

  1. Expert
  2. Oplossing
  3. Leidend
  4. Uniek
  5. Waarde
  6. Visie
  7. Expertise
  8. Innovatief
  9. Creatief
  10. Strategisch

Niet veel creatiever

Niet dat het nou bij de leden van LinkedIn er zoveel creatiever aan toegaat dan bij de bedrijven. Zo is het lijstje clichétermen die het meeste gebruikt worden op pagina’s van Nederlandse leden:

  1. Creatief 
  2. Gedreven
  3. Strategisch
  4. Verantwoordelijk
  5. Gepassioneerd
  6. Gemotiveerd
  7. Gespecialiseerd
  8. Expert
  9. Enthousiast
  10. Analytisch

Wereldwijd: leiderschap

Onder alle leden van het netwerk wereldwijd ziet het lijstje er grappig genoeg weer een beetje anders uit. Op #1 staat hier bijvoorbeeld een begrip dat in Nederland niet eens in de top-10 staat. Ook durven we ons in Nederland relatief minder snel ‘succesvol’ en ‘toegewijd’ te noemen, zo blijkt:

  1. Leiderschap
  2. Gemotiveerd
  3. Creatief
  4. Gepassioneerd
  5. Strategisch
  6. Succesvol
  7. Gedreven
  8. Organisatie
  9. Toegewijd
  10. Uitgebreide ervaring

Dé dag om je profiel te updaten

Uit het onderzoek van LinkedIn blijkt verder dat vandaag, 21 januari, dé dag is om je profiel een update te geven. Tenminste: het is door de jaren heen de dag dat de meeste mensen dit doen. Marcel Molenaar, country manager van LinkedIn Benelux: ‘Mogelijk heeft dit te maken met de goede voornemens die mensen hebben om in het nieuwe jaar aan hun carrière te bouwen en een nieuwe baan te vinden.’

 

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners