Recruiters zijn er in soorten en maten. Maar als je naar de aanpak van hun werk kijkt, zijn er eigenlijk maar 3 smaken. Welk type maakt dit jaar het meeste kans zijn baan te behouden?
Nu de arbeidsmarkt krapper en krapper wordt, zijn er speciale vaardigheden nodig om als recruiter succes te hebben. Technologie kan ons daarbij op heel veel manieren helpen, maar alleen als recruiters ook de goede technieken weten te gebruiken om toptalent te vinden en aan te trekken.
De verkeerde recruiters aan boord
Het kan niet anders of sommige bedrijven hebben daarvoor de verkeerde recruiters aan boord, schrijft J.T. O’Donnell op Inc.com. De vraag is alleen: is jouw bedrijf er daar eentje van? Oftewel: ben jij als recruiter nog wel toegerust op de eisen die de huidige tijd stelt?
Drie types
Volgens O’Donnell zijn er kort gezegd drie typen recruiters te onderscheiden:
#1. Reactieve recruiters
Dit zijn de mensen die nog steeds geloven in ‘post & pray‘: ze zetten een vacature op een jobboard, en wachten af welke sollicitanten zich spontaan zullen melden. Uit die kandidaten kiezen ze vervolgens degene die zij als de beste voor de functie beschouwen. Dit type recruiter is sterk in het verzamelen van laaghangend fruit. Ze hebben geen bijzonder uitgebreide vaardigheden, en zijn gedwongen het te doen met het aanbod dat ze aangeboden krijgen. Of dat aanbod nou de gewenste kwaliteit heeft of niet…
#2. Proactieve recruiters
Dit zijn de recruiters die al een stapje verder denken dan type #1. Het zijn de recruiters die zélf op zoek gaan naar de kandidaten die ze graag zouden verwelkomen en via verkooptechnieken proberen hen over te halen. Dit type recruiters weet dat ze verbinding moeten leggen met talent dat niet actief is op jobboards en vacaturebanken, maar gewoon druk aan het werk is.
‘Proactieve recruiters blijven vaak steken in ‘Yell and Sell’-strategieën’
In de huidige markt zijn er vrij veel recruiters die over deze vaardigheden beschikken, die goed kunnen sourcen en vervolgens contact kunnen maken met de betrokkenen. Maar volgens O’Donnell blijven ze ook te vaak steken in ‘Yell and Sell’-strategieën om de aandacht van een kandidaat te trekken. Zulke recruiters weten zich nauwelijks te onderscheiden in de huidige markt, waardoor het beste talent zich toch niet aangesproken voelt.
#3. Interactieve recruiters
Deze recruiters zijn geen jagers (zoals type #2) of verzamelaars (zoals #1). Dit zijn strategische partners. Dit type recruiter begrijpt dat talent van tegenwoordig niets aangesmeerd wil krijgen. Ze weten hoe ze relaties moeten aangaan met de high-performers en bouwen daarmee zoveel vertrouwen en respect op bij kandidaten dat deze zelf geïnteresseerd raken om voor de organisatie te gaan werken. Dit type recruiter kent het belang van het employer brand om de juiste type medewerkers aan te trekken en te behouden.
Drie signalen voor het type recruiter
Volgens O’Donnell kan er geen twijfel over bestaan: als je organisatie te veel type 1-recruiters in dienst heeft, zul je niet al te veel vooruitgang hoeven te verwachten. En ook met alleen type 2-recruiters ga je de strijd volgens haar niet winnen. Of je met die types te maken hebt, kun je volgens haar afleiden uit een drietal signalen;
- Het duurt steeds langer voordat een vacature wordt vervuld;
- Als je vraagt waarom je geen goede kandidaten ziet, zegt de recruiter: ‘Die hebben ook niet gesolliciteerd’;
- Het bedrag dat je kwijt bent aan vacaturepostings en werving- en selectiebureaus neemt toe.
Het is niet technologie, het is techniek
Volgens O’Donnell gaat het tegenwoordig helemaal niet om technologie, zoals vaak wordt gedacht. Het gaat erom de juiste techniek te gebruiken. Hoe beter je recruiters op hun taak zijn toegerust, hoe beter het talent dat je als organisatie zult aantrekken. Net zoals je iemand niet een hamer en spijkers kunt geven en dan kunt verwachten dat ze een huis gaan bouwen, zo kun je ook niet verwachten dat iedereen toptalent kan vinden als je ze maar de goede technologie meegeeft.
‘Hoe beter je recruiters op hun taak zijn toegerust, hoe beter het talent dat je zult aantrekken’
Recruitment is namelijk een vak. En als blijkt dat je geen recruiters in huis hebt die dat vak voldoende beheersen, overweeg dan in hun training te investeren. Op termijn zal je organisatie je er dankbaar voor zijn…
Zelf ook investeren in opleiding?
Op 18 mei start bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie., waar studenten leren over onderwerpen op het gebied van bijvoorbeeld werving, employer branding, candidate experience, of de opzet van een talentpool.