Gem. leestijd 3 min  954x gelezen

3 redenen waarom elke recruiter een data scientist nodig heeft

3 redenen waarom elke recruiter een data scientist nodig heeft

Wil je in de huidige arbeidsmarkt het verschil kunnen maken, dan zijn harde data broodnodig, stellen de jobmarketing experts van Brockmeyer . En wel hierom.

Stel: je zoekt een monteur. Eerst breek je je hersens over een goede vacaturetekst. Vervolgens zet je de vacature op zoveel mogelijk plekken uit en vraag je al je collega’s de vacature te delen en in hun netwerk rond te kijken. Uiteindelijk bereik je aardig wat mensen, maar de reacties vallen erg tegen.

En dan? Zijn er gewoon weinig monteurs beschikbaar? Of heb je de monteurs die naar werk zoeken niet bereikt? En of het nou een grote of een kleine groep is, hoe kom je in contact met die monteurs?

Dat is een vraag waar veel corporate recruiters mee worstelen. De oplossing? Een data scientist! Iemand die elke corporate recruiter nodig heeft. Waarom? Om drie redenen.

#1. Om je doelgroep te leren kennen

Om de doelgroep voor je vacature te leren kennen, moet je hem eerst bepalen. Je zoekt een monteur, maar dat is nog een te breed begrip om je vacature goed uit te kunnen zetten. Hoe ziet je ideale kandidaat eruit? Is het een echte rot in het vak? Of mag het ook een monteur zijn die net van school komt en nog wat sturing kan gebruiken?

Zodra data je zeggen wat je doelgroep belangrijk vindt, kun je dit benadrukken in je vacature

Als je je doelgroep helder hebt, kan de data scientist aan de slag. Door de data die je doelgroep achterlaat, kan de data scientist je helpen hen te begrijpen. Zo ontdek je wat je doelgroep belangrijk vindt in een baan. Misschien zijn flexibele werktijden wel erg belangrijk voor jouw monteurs. Of een auto van de zaak. Of een pensioenregeling. Zodra data je zeggen wat voor hen belangrijk is, kun je deze zaken regelen en benadrukken in je vacaturetekst. De vacature is zo extra aantrekkelijk voor je doelgroep.

#2. Om je doelgroep te bereiken

Een andere reden waarom je een data scientist nodig hebt is om je doelgroep te bereiken. Zo kan hij of zij – met de juiste analyses – achterhalen op welke (vacature)sites je doelgroep zich bevindt. Je kunt je vacatures daarna gericht plaatsen. De sites waar je doelgroep zich niet bevindt, kun je met een gerust hart overslaan.

De sites waar je doelgroep zich niet bevindt, kun je met een gerust hart overslaan

Ook de hobby’s van je doelgroep kun je hierbij meenemen. Zijn de monteurs die je zoekt in het weekend fervente oldtimer-liefhebbers? Een doe-het-zelver misschien? Bezoeken ze regelmatig bepaalde websites die te maken hebben met hun vrijetijdsbesteding? Plaats daar dan een advertentie!

Als je vacature al geplaatst is, kan de data scientist zien wie de vacature bekeken hebben en hoe ze bij de vacature gekomen zijn. Uit de data blijkt dan of je de juiste doelgroep bereikt.

#3. Om inzicht te krijgen in de arbeidsmarkt

Om de kansen op een goede match te bepalen en om te weten hoeveel je moet inzetten om die match te vinden, heb je informatie nodig over de betreffende arbeidsmarkt. Data kunnen je veel vertellen over de arbeidsmarkt. Je kunt precies uitzoeken hoe de markt erbij staat in jouw regio.

Informatie die handig is om te weten, is bijvoorbeeld hoeveel potentiële kandidaten er in jouw regio zijn. Zijn er veel monteurs met 3 jaar werkervaring beschikbaar voor een nieuwe baan? Of heerst er schaarste?

een data scientist kan voorspellen hoe lang het ongeveer zal duren tot jouw vacature vervuld is

Ook het aantal vergelijkbare vacatures dat openstaat is van belang. Met deze (en meer) gegevens kan een data scientist voorspellen hoe lang het ongeveer zal duren tot jouw vacature vervuld is. Is jouw ideale kandidaat op basis van deze gegevens waarschijnlijk moeilijk te werven? Dan weet je dat je extra moet inzetten om je vacature goed te verspreiden.

Tools om inzicht te krijgen

Hopelijk lijkt zo’n data scientist je nu wel wat. Met zijn hulp kun je veel tijd besparen en een stuk gerichter te werk gaan. Maar veel werk is het wel, al die data opzoeken en vergelijken om de juiste conclusies te trekken. Zo’n data scientist zal dan ook niet goedkoop zijn; het is op zichzelf ook al een schaarse doelgroep.

Gelukkig ben je niet afhankelijk van mensen als het gaat om data-analyse. Er zijn inmiddels vele tools die de corporate recruiter helpen om hetzelfde inzicht te krijgen als ze anders van een data scientist zouden krijgen.

kees-jan brockmeyerLuister naar het gratis webinar

Nieuwsgierig naar die beschikbare tools? Meld je dan aan voor het gratis webinar ‘Combineer performance data van ruim 2.000 (job)sites met kennis over jouw doelgroep’. Kees Jan Markens vertelt je er woensdag 26 september namens Brockmeyer Jobmarketing Experts dan alles over.

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners