Met bloggers en ambassadeurs via sociale media en e-zines wil de overheid HBO-V’ers overhalen om in de ouderenzorg aan de slag te gaan.
Recent startte staatssecretaris Martin van Rijn daartoe de campagne ‘HBO-V in de ouderenzorg: Daar zit meer achter’. Het imago van de sector is immers niet altijd positief, aldus het begeleidende persbericht, terwijl er juist zoveel kansen en mogelijkheden zijn, vooral voor HBO-verpleegkundigen.
Online experience
De nieuwe campagne, gericht op studenten, docenten en zij-instromers, gebruikt een zogeheten ‘online experience‘ om mensen te laten ervaren dat het werk in deze sector toch best uitdagend is. Op die manier moet hun interesse worden gewekt voor een toekomstige baan in de ouderenzorg. Er zijn onder meer levensechte interactieve films te zien, je kunt ook meekijken met mensen in de praktijk, en je kunt bovendien je kennis testen.
Rondkijken
In de interactieve films treed je door de ogen van een HBO-verpleegkundige het (verpleeg)huis van een oudere cliënt binnen en heb je 3 minuten de tijd om te ontdekken wat er écht aan de hand is. Door in de kamer rond te kijken en verschillende aanwijzingen te ontdekken kun je hier achter komen.
Prachtberoep
De campagne moet 2 jaar gaan lopen. Het is een initiatief van ActiZ en V&VN, en wordt ondersteund door het ministerie van VWS. ‘Met deze campagne moet het lukken om veel verpleegkundigen ervan te overtuigen dat het werken met ouderen een prachtberoep is’, aldus VWS-staatssecretaris Van Rijn.
Meekijken in de praktijk
De campagne is gemaakt door bureau Made By Jack, gespecialiseerd in employer branding. De campagne wordt aangejaagd door bloggers en ambassadeurs via de website, social media en e-zine. Zeven praktijk- en inhoudsdeskundigen geven daartoe met een wekelijks blog een live inkijkje in de praktijk. Een groep andere verpleegkundigen staat klaar om praktijkverhalen persoonlijk op scholen te komen vertellen. ‘We maken geen gebruik van betaalde advertising, maar van bestaande netwerken, kanalen en de passie van mensen’, aldus Wenda Bolink, die als projectmanager namens Made By Jack bij de campagne betrokken is.