2017 gaat een roerig jaar worden voor iedere recruitmentspecialist, voorspelt Annelies Graafland. Ze zet de 5 grootste uitdagingen op een rij.
The War for Talent is full on. Organisaties hebben hun deuren opengezet voor talent. De starters- en young-professionals-markt staat onder druk, het aantal uitzenduren groeit en de witte en blauwe boorden doen nauwelijks voor elkaar onder. Kortom: het is in 2017 tijd voor elke recruitmentspecialist om de handen uit de mouwen te steken en proactief de markt, de maatschappij en vooral de kandidaat in de gaten te houden!
De belangrijkste 5 uitdagingen op een rij:
#1. De millennial wil een baan als belevenis
Millennials zijn anders opgegroeid dan de huidige dertig(pluss)ers. Van jongs af aan zijn zij voortdurend geconfronteerd met een snelle opeenvolging van informatie. Deze groep heeft zich nog nooit druk gemaakt om het nieuws van gisteren. Ze weten zich door visuele prikkels een verhaal eigen te maken. Tekst is no longer needed. Uitleg daarentegen wel. Deze doelgroep is kritisch en wil direct weten: what’s in it for me?
Als jij als recruiter graag millennials wilt werven, maar je alleen maar richt op de eisen die jij aan hen stelt, raak je deze groep juist kwijt. Pas op het moment dat zij zich kunnen vereenzelvigen met ‘the job’ gaan zij zichzelf aan jou verkopen. En loop je dus kans hen binnen te krijgen.
‘Wat vorig jaar top of the bill was, is dit jaar achterhaald’
Millennials, opgegroeid aan de vooravond van de vierde technologische revolutie, beseffen één ding: de wereld verandert elke dag. Wat vorig jaar top of the bill was, is dit jaar achterhaald. En zo staan zij ook in een carrière. Ze willen zich blijven ontwikkelen. Vraag hen dus niet waar ze over 5 jaar staan, dat weet namelijk niemand. Vraag hen liever waar ze vandaag en morgen mee aan de slag willen.
#2. It’s not all about the name & the money
Het is niet langer (alleen) de mooie naam van een organisatie die de kandidaat van nu ertoe beweegt om op de sollicitatiebutton te drukken. Het is ook niet (alleen) de vaste baan met goed pensioen die ervoor zorgt dat kandidaten er klaar voor zijn. Het zijn ook niet langer de banen die ‘tof’ klinken op een feestje.
Wat beweegt de kandidaat van nu wel? Banen die ervoor zorgen dat mensen trots zijn op wat zij doen, die zorgen dat zij zich beter over zichzelf voelen en vooral ook banen die zorgen dat je tijd hebt voor andere idealen en doelen.
mensen solliciteren eerder bij Banen die ervoor zorgen dat ze trots kunnen zijn op wat ze doen
Ik sprak laatst met Bart en Joris, twee bijna afgestudeerde werktuigbouwkunde HTS’ers. Beiden goede cijfers, plus interessante stage-ervaring. Beiden zijn ze het afgelopen jaar benaderd door de grootste organisaties van Nederland zoals Shell, Huisman en Jacobs. Beiden kiezen er echter voor om niet voor deze organisaties te gaan werken, maar aan de slag te gaan bij een kleine jachtbouwer; geen hoog salaris, geen gunstige secundaire voorwaarden, geen hoge opleidingsbudgetten, maar wel de mogelijkheid om eigen tijd in te delen, naar het buitenland te reizen én de mogelijkheid om eens in de 4 jaar 2 maanden betaald verlof op te nemen.
Waarom die keuze? Zij werden uitgenodigd om een week lang mee te lopen op de werf. Hen werd gevraagd of zij verbeteringen zagen. Ze werden serieus genomen, en voelden zich thuis. Bovendien speelde de kleine jachtwerf in op hun behoeftes. Zo was de match snel gemaakt.
#3. Politieke onrust vraagt om creativiteit
In 2016 hadden we de Brexit, werd Trump verkozen tot Amerikaans president en besloot de premier van Italië zijn ambt neer te leggen wegens een te lage populariteitsscore.
Ook 2017 belooft politiek gezien een roerig jaar te worden. Een groot deel van Europa gaat naar de stembus, waaronder Nederland. Dat heeft ook zijn invloed op de arbeidsmarkt. Denk aan wetgeving zoals de DBA en het ontslagrecht. Nu al zijn de ontwikkelingen van de wetgeving te zien in de flexibele schil van organisaties. De uitzenduren stijgen; de zzp-uren nemen af. Steeds meer professionals gaan op payrollbasis aan de slag.
Uitzendbureaus gaan professionals steeds meer baanzekerheid bieden
Ook hier merken wij keer op keer dat mensen die specifiek kiezen voor deze tijdelijke aard van werk meer en meer te kiezen hebben. Uitzend- en detacheringsbureaus gaan om het gat te dichten proactief aannemen. Hierin nemen ze vergaande beslissingen om deze groep professionals aan zich te binden: van aanvullende arbeidsvoorwaarden tot mooie auto’s en meer baanzekerheid. Dus óók in de flexbranche.
#4. Employer impact = visueel geschut!
Kandidaten naar een organisaties toe trekken? Alleen een mooie functietitel is niet meer genoeg. De arbeidsmarkt wordt steeds visueler. Het gaat er nu ook om impact te maken, met beeld dat schreeuwt: ‘Yes! I wanna work there! Zij zijn de beste! Zij hebben de grootste maatschappelijke bewustheid. Zij maken technologisch het verschil.’ Dat beeld is het unique selling point van een bedrijf.
Beeld dat schreeuwt: ‘Zij zijn de beste’ is een unique selling point aan het worden
Deze employer impact wordt veelal niet bedacht en gemaakt vanuit de corporate marketingafdeling, maar volgt uit de social rush die veroorzaakt wordt door de medewerkers zelf. Zij zijn trots. Zij zijn succesvol, en laten de kandidaat zien: hier wil je bij horen.
#5. De interne klant wordt steeds kritischer
Recruitment krijgt in 2017 steeds meer impact op de organisatie als geheel. Jarenlang was werving en selectie een van de onderdelen van de HR-professie, en moest de recruiter – vaak weggestopt in een eigen ruimte – zich richten op de vervulling van de interne vacatures.
Maar nu zien steeds meer organisaties het belang van de poortwachterfunctie in. Recruitment wordt meer en meer betrokken bij het totale personeelsbeleid, en ook steeds vaker belangrijk onderdeel van de marketing- en communicatiestrategie. Dat is goed nieuws voor de recruiter natuurlijk, maar leidt er ook toe dat iedereen zich met recruitment gaat bemoeien. Van risk management tot financial control. En van sales tot en met de operatie. Iedereen vindt iets van recruitment en weet hoe het beter kan.
Iedereen, van sales tot finance, vindt iets van recruitment en weet hoe het beter kan
Eisen om toe te treden tot de organisatie worden steeds verder verhoogd. En ze vervagen tegelijkertijd. Dit maakt het voor de recruiter steeds moeilijker om de vacature te vervullen volgens alle eisen van de interne klant.
Kortom: een spannend jaar, 2017! Een jaar waarin de recruitmentspecialist al zijn overredingskracht, creativiteit en analytische vermogens zal moeten aanspreken. Een jaar ook waarin de echte recruitmentspecialist zich kan onderscheiden. Ik ben er klaar voor!
Deze bijdrage is geschreven door Annelies Graafland, Senior Sourcing Specialist bij het Centraal Recruitment Center van Randstad Nederland.
Meer lezen over de trends van 2017?
- De 10 grootste trends in recruitment (1/2)
- De 10 grootste trends in recruitment (2/2)
- 5x: hoe recruitment nog meer marketing wordt
- Deze 4 trends bepalen recruitment in 2017
Benieuwd naar nog meer trends?
Kom dan op donderdagmiddag 16 februari 2017 naar het seminar arbeidsmarkttrends in Amersfoort. Direct inschrijven kan hier.