‘Gezelligheid’ en technologie domineren de 42 inzendingen van de Werf& Awards 2017. Dit zijn de 16 genomineerden waarop iedereen vanaf vandaag zijn stem mag uitbrengen.
In de categorie Recruitment zijn genomineerd (in alfabetische volgorde):
- Albert Heijn (werving trainees)
- DLL (nieuwe vacaturesite)
- Gemeente Eindhoven (JobTalk)
- ING (IT-class)
- Jumbo (Endouble)
- MS Mode (Harver)
- Octas (Joboti)
- Praxis (HROffice)
In de categorie Arbeidsmarktcommunicatie zijn genomineerd:
- ABN Amro (The Next Web)
- AxionContinu (campagne verpleegkundigen)
- Independer (wervende vacaturesite)
- OGD ict-diensten (zelf vacatures samenstellen)
- Philips Lighting (referralstrategie)
- Rijksoverheid (TraineePlaza)
- Rijksoverheid (ict-campagne)
- TriFinance (taxirit met sollicitanten)
De eerste reeks nominaties is tot stand gekomen door een 9-hoofdige vakjury, onder leiding van Marion de Vries (The Reputationals). Zij toonde zich ‘blij’ met met de hoeveelheid inzendingen van dit jaar. ‘Goed om te zien dat ook de wervende organisaties zelf trots genoeg zijn op hun aanpak om tijd te willen besteden aan een inzending. Het zijn niet alleen de leveranciers van (technologische) recruitmentdiensten die samen met de klant hun case hebben ingezonden, maar gelukkig dus ook veel organisaties zelf.’
Vaak vanuit zorg en retail
Vooral de hoeveelheid inzendingen vanuit de zorg en retail viel de jury op. ‘Je ziet dat de economie weer aantrekt en dat deze branches een inhaalslag moeten maken.’ De Vries ziet dat bedrijven weer met echt schaarse doelgroepen te maken krijgen en daarom ‘nog meer hun best moeten doen om mensen te bereiken en een preferred employer te worden’.
‘Je ziet dat bedrijven nog meer hun best moeten doen om een preferred employer te worden’
Kanttekening: weinig consistente campagnes
‘Employer branding is hotter dan ooit’, stelt de juryvoorzitter. ‘Dat zie je ook terug in de inzendingen. Er is veel aandacht voor authenticiteit, echtheid, onderscheidend vermogen, en cultural fit.’ Ze plaatst daar tegelijk wel een kanttekening bij. ‘We hebben als jury weinig consistente campagnes gezien, maar juist veel losse opvallende acties, die volgens ons niet altijd on brand zitten.’
Veel mensen centraal
In de aanpak van al die losse acties ziet De Vries ‘vaker dan ooit’ mensen centraal staan. ‘Je ziet veel gezelligheid voorbij komen. We laten vaker naar buiten zien hoe het van binnen eraan toegaat.’ Maar, voegt ze daar kritisch aan toe: ‘Dit gaat toch wel vaak ten koste van de inhoud. En dat terwijl heel veel doelgroepen getriggerd worden door inhoud en uitdaging van werk. Dan is een prettige bedrijfscultuur natuurlijk ook van belang, maar het een kan niet zonder het ander.’
‘We laten tegenwoordig vaker naar buiten zien hoe het van binnen eraan toegaat’
Alles meetbaar gemaakt
Interessant noemt ze het daarnaast ook dat veel cases een technologische ingang hebben. ‘Alles wordt meetbaar gemaakt. Helaas werd ons al jury niet altijd de impact duidelijk op de instroom. Dat is toch de basis van de Werf& Awards. Wel is mooi te zien hoeveel technologische trends terug te vinden zijn in recruitmentoplossingen: van conversational robots tot predictive profiling en semantic recruitment-technologie.
Het woord is aan jou!
Uiteindelijk kwam de jury dus tot twee keer 8 nominaties. Het woord is nu aan jou, de lezer, om te komen tot twee keer 5 genomineerden, die vervolgens tijdens Werf& Live uiteindelijk meedingen naar de prijzen. ‘We zijn benieuwd wie dat worden’, aldus De Vries.
Alle informatie over de Awards en alle 42 ingezonden cases zijn nog hier te bekijken. Stemmen kan hier.