Geen app zoveel gebruikt als WhatsApp. Waarom zou je die ook niet wat meer inzetten in je wervingsactiviteiten? 10 manieren om er je voordeel mee te doen.
Er is vrijwel geen talent meer in Nederland dat niet dagelijks van WhatsApp gebruik maakt. Toch zetten recruiters de app nauwelijks in om kandidaten te bereiken, te prikkelen, of met hen te communiceren. Voor een deel komt dat natuurlijk omdat zakelijk en geautomatiseerd gebruik niet is toegestaan (je mag WhatsApp bijvoorbeeld niet koppelen aan je ATS). Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je arbeidsmarktcommunicatiespecialist of recruiter de app niet functioneel zou kunnen gebruiken. 10 manieren waarop dat kan:
1. Als sollicitatiegesprek
Sommige IT-bedrijven gebruiken WhatsApp al om er een sollicitatiegesprek of interview mee te houden. Het 1-op-1-gesprek vindt dan plaats in de vorm van een chat in plaats van een interview op kantoor. Een logische werkwijze: veel IT’ers hebben in hun dagelijkse werkzaamheden ook al vaak via de chat onderling contact. Als het werk vanuit huis gebeurt, of op andere fysieke locaties (bijvoorbeeld in het buitenland), komt het regelmatig voor dat collega’s elkaar maanden niet face-to-face spreken. Waarom zou je daar dan wel een sollicitatiegesprek voor optuigen? Met een chat is dat minstens net zo goed mogelijk.
2. Om video’s te sturen, om te hunten
WhatsApp wordt steeds meer gebruikt om met kandidaten te communiceren, in elke fase van de relatie. Je kunt de app ook uitstekend gebruiken om ‘koud te hunten’. Als je het telefoonnummer van een kandidaat hebt (weten te achterhalen), kun je bijvoorbeeld een berichtje sturen om hem of haar te interesseren. Of denk aan een klein filmpje, waarmee je direct impact hebt en mensen enthousiast maakt.
Niet alleen de boodschap is hier overigens belangrijk, vooral ook de afzender. Wie heeft het meeste effect? De hiring manager, een toekomstig collega, de ceo, een goeroe uit de organisatie of juist een knap uitziende recruiter? Dit zal per doelgroep anders zijn, maar wel belangrijk om even over na te denken. En zeer effectief!
3. Voor jobalerts
Personato gebruikt WhatsApp al voor jobalerts. Als werkzoekende ontvang je dan in je specifieke functiegebied actuele en relevante vacatures. Een moderne manier om kandidaten snel en eenvoudig te informeren over vacatures. Hoe dit overeenkomt met het door de app zelf verboden ‘zakelijk gebruik’ is misschien de vraag. Maar vooralsnog werkt de jobalert nog uitstekend.
4. Om mee te solliciteren
Talmark presenteerde op de Carerix Roadshow 2016 al de functionaliteit om met WhatsApp te solliciteren bij een bedrijf. Een eenvoudige functionaliteit die je kunt toevoegen aan elke vacature en die voor kandidaten de drempel verlaagt om te reageren. Vooral mobiel solliciteren wordt hiermee een stuk eenvoudiger.
5. Om ‘talentpools’ aan te maken
Voor campusrecruiters is WhatsApp een goudmijn als zij bijvoorbeeld voor elke studentenactiviteit die zij organiseren een groep aanmaken. Of dat nu een diner is of een businesscourse, met een aparte groep voor elke activiteit kun je als je doelgroep blijven informeren over de mogelijkheden binnen je organisatie. Daarbij faciliteer je – mocht daar behoefte aan zijn- ook het contact tússen de studenten. Vanzelfsprekend kan dit dan ook 1-op-1 plaatsvinden met de echte ‘hipo’s’.
6. Waar sta je in het sollicitatieproces?
Met WhatsApp kun je op een persoonlijke manier mensen goed informeren over waar zij zich bevinden in het recruitmentproces. Ook kun je ze op een attente en originele manier een virtueel kaartje of filmpje appen. Daarmee kun je ze bijvoorbeeld succes wensen, voorbereiden op de volgende ronde, of tips of de routebeschrijving/parkeerplaats doorgeven. Hoe meer positieve contactmomenten, hoe beter de candidate experience en hoe groter de kans dat deze kandidaat jou kiest als werkgever.
7. Om de candidate experience te meten
WhatsApp biedt nog weinig functionaliteit om echt onderzoek te doen. Toch kun je de app wel eenvoudig gebruiken om te informeren naar de kwaliteit van je candidate experience. Vraag kandidaten bijvoorbeeld om een reactie via smileys: “Kun je met behulp van een of meerdere emoji’s aangeven hoe je de sollicitatieprocedure bij onze organisatie hebt ervaren?”
8. Om een viral te creëren
Met grote regelmaat gaan er ‘virals’ rond op WhatsApp. Denk aan de leuke grappen die rondom het WK voetbal trending waren. Waarom zou je zoiets niet proberen voor je arbeidsmarktcommunicatie? Het is zeker niet eenvoudig, maar wel de moeite waard om een (viral) campagne te bedenken die uitsluitend voor WhatsApp is bedoeld. Als hij eenmaal rondgaat, kan je bereik gigantisch zijn.
9. Om oriënterend te chatten met recruiters
Steeds meer werkgevers bieden een chatfunctie aan op hun (werkenbij-)website. Deze chatfunctionaliteit kan eenvoudig plaatsvinden via WhatsApp, zodat arbeidspotentieel en recruiters laagdrempelig contact met elkaar hebben.
10. Om uit te nodigen (en af te wijzen)
Heel voor de hand liggend is dat we kandidaten met Whatsapp snel een eenvoudig kunnen uitnodigen voor een gesprek naar aanleiding van hun sollicitatie. Ook afwijzen kan via de app, al hangt natuurlijk wel van de doelgroep af of deze manier ook het meest correct is. Ook de manier waarop het gebracht wordt, is hierbij vanzelfsprekend cruciaal.
Afsluitend
De mogelijkheden van Whatsapp zijn vrijwel eindeloos: van employer branding tot candidate experience, van sourcing tot talentpooling. Ik kan me dan ook niet anders voorstellen dan dat dit kanaal een enorme vlucht neemt de komende maanden. Zeker als je beseft hoe eenvoudig het vaak is om achter iemands telefoonnummers te komen. En zeker als je beseft hoe vaak je doelgroep op WhatsApp zit…
Als jezelf leuke cases hebt of andere manieren waarop je WhatsApp gebruikt in de werving, laat het ons weten….
De auteur
De auteur van dit artikel, Geert-Jan Waasdorp, is directeur van arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group en docent arbeidsmarkttrends bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Lees meer van hem:
- Waarom 40-plussers zo weinig investeren in hun arbeidsmarktkansen
- ‘Recruiters moeten nieuwsgieriger worden’
- Goede kans op arbeidsmarkt voor 49% beroepsbevolking
- Waarom small data vaak beter zijn dan big data?
- Zo ziet employer branding eruit in 2020
Donderdag 17 november organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie het seminar Arbeidsmarkttrends 2017-2021, met Geert-Jan Waasdorp en Aad van der Werf (Tempo-Team). Lees hier meer of download de factsheet voor meer informatie.